Veelvoorkomende fouten bij het werven van online klanten via een website

24 mei 2023 09:27

Veelvoorkomende fouten bij het werven van online klanten via een website

Een website is tegenwoordig niet meer weg te denken. Sterker nog, jouw concurrentie doet er alles aan om als eerste gevonden te worden. Maar hoe zit dat met jouw website? Is het je opgevallen dat het werven van online klanten via een website nog knap lastig kan zijn? Lees hieronder de vijf meest voorkomende fouten die ondernemers ondergaan in dit proces.

1. De doelgroep is niet (goed) in kaart gebracht

Veel ondernemers vinden het lastig om de doelgroep te bereiken met de juiste content. Stel jezelf de vraag: “Wie is mijn ideale klant?”. Zodra je daar het antwoord op weet, kun je identificeren waar jouw klant tegenaan loopt. Bouw voor jezelf een strategie waarmee je in kaart brengt wat de behoeften en voorkeuren zijn van jouw doelgroep. Daarmee stem je de inhoud af op jouw doelgroep. 

De inhoud moet niet alleen een antwoord geven op de vraag van de bezoeker, maar ook een oplossing bieden. Plaats voldoende call to actions, zoals buttons of contactformulieren, zodat je de bezoeker uitnodigt tot actie.

2. De content is niet relevant genoeg

Een veelvoorkomende fout is het gebrek aan content die relevant is voor de doelgroep. Belangrijk daarom is om je te verplaatsen in je doelgroep, en er daadwerkelijk mee in gesprek te gaan. Zo verklein je de kans dat bezoekers snel je website weer verlaten, omdat ze niet vinden wat ze zoeken. 

Het resulteert in betere zoekresultaten wanneer jouw website daadwerkelijk waarde biedt. Zorg dat je investeert in kwalitatieve content om interesse te wekken. Hiermee trigger je jouw bezoekers, wat de kans op conversies verhoogt. Heb je moeite met het opstellen van je contentstrategie voor SEO? Een online marketingbureau, zoals ODIV, kan je hierbij helpen. 

3. Slechte gebruiksvriendelijkheid

Naast content is techniek belangrijk in SEO. Zo wil je dat je website goed ‘scanbaar’ is. Google scant jouw pagina’s en checkt daarbij verschillende aspecten die de gebruiksvriendelijkheid van de lezer kunnen beïnvloeden. Houd er rekening mee dat je de website zo inricht op een manier waarbij de structuur goed te volgen is. Het nodigt de lezer uit om meer te lezen. 

Let er verder goed op dat je pagina’s snel ingeladen zijn. Niets is zo vervelend als een pagina die te langzaam is. Bezoekers zijn sneller geneigd de website te verlaten als de pagina’s te langzaam zijn of niet goed werken. Met Pagespeed kun je de snelheid van je website meten.

4. Er zijn te weinig pagina’s geoptimaliseerd

De stap die vaak vergeten wordt bij optimalisatie, is vooronderzoek. Zo wil je een sterk zoekwoordenonderzoek doen, zodat duidelijk is voor welke termen je wil optimaliseren. Een goed geoptimaliseerde pagina is goed vindbaar, sluit aan op de wensen en behoeften van de lezer en bindt jouw klant aan je merk. 

Hoe meer je website aansluit op je doelgroep, des te meer je zichtbaar zult zijn op Google. Een online marketingbureau kan je helpen bij het optimaliseren van pagina’s. Als de pagina’s niet geoptimaliseerd zijn, zul je waarschijnlijk niet gevonden worden via zoekmachines. Hierdoor loop je het risico om klanten mis te lopen. 

5. Te weinig Linkbuilding

Autoriteit is binnen de online marketing een groot begrip. Wanneer andere websites jouw website aanbevelen, win je autoriteit binnen Google. Zulke aanbevelingen noem je backlinks. Als ondernemer wil je streven naar een sterk backlinkprofiel, waarbij de websites aansluiten op het onderwerp waarover jij schrijft. Een belangrijke vuistregel hierbij is kwaliteit boven kwantiteit. 

Ten slotte is het SEO-technisch altijd het advies om ook te werken aan je interne linkstructuur. Zorg voor logische verwijzingen tussen pagina’s. Check goed welke pagina’s niet vindbaar zijn, en kijk of je hier op andere relevante pagina’s naar kunt verwijzen.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.