Unica is zowel kwantitatief als kwalitatief gegroeid

5 december 2016 16:33

Unica is zowel kwantitatief als kwalitatief gegroeid

De veelzijdige installateur en technisch beheerder Unica stond de afgelopen jaren voor flinke uitdagingen, maar pakte die doortastend aan. Inmiddels plukt het bedrijf de vruchten: duurzamere huisvesting en bedrijfsprocessen én een nog beter gevulde portefeuille.

unicaGroei kent bij Unica twee duidelijke componenten: kwantiteit en kwaliteit. “En kwantitatieve groei is geen blijvertje als die niet het gevolg is van kwalitatieve dienstverlening”, zegt Robert Haasbroek. De directeur van zowel de vestiging Amsterdam als de combivestiging Alkmaar heeft zeker reden om tevreden te zijn over het reilen en zeilen van Unica. Hij vertaalt de successen die al gerealiseerd zijn overigens onmiddellijk naar wat hij als de belangrijkste bron daarvoor ziet. “Dat we BREEAM-gecertificeerd zijn en ons pand hier aan de Gyroscoopweg van energielabel G naar A hebben gelift en dat we sinds de overname van bedrijfsonderdelen van Imtech veel extra werk naar ons toetrekken; het zijn successen die vooral op het conto van onze medewerkers thuishoren. Zij vormen de basis voor wat we presteren en zijn ons werkelijke kapitaal.”

Duurzaamheid dankzij Unica: lager verbruik van goedkopere energie

Veelzijdig was het bedrijf al. Want niet alleen bedient de Amsterdamse Unica-vestiging de Groot-Amsterdamse markt, tevens vormt het de totale ‘outlet store’ van de zeer diverse kwaliteiten die het bedrijf bezit: ontwerp, installatie, beheer en onderhoud van technische installaties, alsmede van leidingwerk, verwarming, koeling en sprinklers. Bovendien biedt Unica energetische ICT-oplossingen aan en tevens ondersteuning bij inkoop en levering van energie. Gecombineerd met de adviezen waarmee we klanten helpen om minder energie te verbruiken, kun je dus zeggen dat zij beter af zijn met minder én goedkopere energie, aldus Robert Haasbroek.

“Onze medewerkers zijn ons werkelijke kapitaal”

Unica heeft een hectische periode achter de rug, waarin alle zeilen bijgezet moesten worden. “Om naast het succesvol vergroenen van onze bedrijfshuisvesting en bedrijfsprocessen óók de integratie van onderdelen van Imtech in ons bedrijf vloeiend te laten verlopen, was geen ‘piece of cake’. Zeker niet als je bedenkt dat we uiteraard onze hoofdprioriteit wilden blijven invullen: topservice bieden aan onze bestaande klanten.” Dat die processen allemaal goed verlopen is positief, maar Robert Haasbroek kan ook ingenomen zijn met het werkplezier onder het personeel. “Niet alleen de medewerkers die al langer bij ons werken zitten goed in hun vel, ook de nieuwe mensen die van Imtech zijn overgekomen hebben het naar hun zin. Laatst zei een ex- Imtecher mij dat hij het instapmoment bij Unica had ervaren als een warm bad. Hij prees het positieve contact met zijn collega’s en hun hulpvaardigheid om hem als nieuwe kracht te ondersteunen als hij dat nodig had. Dergelijke feedback doet mij als leidinggevende uiteraard erg goed.”

Altijd dichtbij

Zo ook de geluiden die hij van klanten hoort. Zij ervaren Unica als een dienstverlener die dichtbij hen staat. “Dat is een van de elementen van de langetermijnvisie van dit familiebedrijf. Klanten moeten zich altijd gezien, begrepen en goed geholpen weten. Om dat in te vullen moet je om te beginnen uiteraard present zijn. Unica telt landelijk veertien vestigingen, dus dat is ingevuld. En wat onze Alkmaarse combivestiging betreft: het is een goede beslissing geweest om in Noord-Holland Noord aanwezig te blijven, zeker aangezien concurrenten die regio veelal verlaten hebben. Aanvankelijk was dat best een investering voor Unica, maar we zien nu dat we op langere termijn ook in de noordelijke helft van Noord-Holland bloei mogen verwachten. Zo belonen onze klanten ons voor het feit dat wij altijd oog voor hen hebben.”

Tekst: Baart Koster // Fotografie: Blinkfotografie

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.