Trends voor ondernemers binnen horeca

18 augustus 2022 11:17

Trends voor ondernemers binnen horeca

Voor ondernemers die een restaurant of hotel hebben is het belangrijk om innoverend te blijven. De wensen en behoeften van gasten veranderen constant en het slim om hierin mee te gaan, zo houd je het bedrijf modern en gewild bij de gast. De trends veranderen echter zo snel dat het vaak vrij lastig is om ze allemaal bij te houden. Om hier wat hulp in te bieden, hebben wij in dit artikel een aantal van de belangrijkste trends beschreven.

Het nieuwe fine dining

Fine dining is al voor een langere tijd een begrip binnen de horeca. Het wordt geassocieerd met exclusieve maaltijden, waarbij niet alleen de smaak belangrijk is, maar ook de presentatie van het gerecht. Niet alleen het gerecht is belangrijk, er moet ook een uitstekende service zijn die voor een eersteklas ervaring zorgt. Een culinaire ervaring gaat namelijk verder dan alleen het eten.

Fine dining is al langer een begrip binnen de horeca en het is daarom dan ook niet gek dat ondernemers nu een nieuwe modernere versie hierop gevonden hebben, namelijk het new dining experience. Dit lijkt op het begrip fine dining, maar heeft een zorgt voor een eigentijdse diner ervaring. Ondernemers met een new dining experience restaurant veranderen hun gerechten en service constant naar de wensen en behoeften van de gast. Zo zie je dat de beleving veranderd wordt en steeds andere technieken worden gebruikt voor het bereiden van de gerechten.

Digitalisering

Bijna alles in de wereld wordt tegenwoordig gedigitaliseerd, de horeca kan daarom ook niet achter blijven. In veel restaurants zie je dat het voorraadbeheer, kassasysteem, reserveringssysteem en het bestellen geautomatiseerd wordt.  Alle systemen worden slimmer, waardoor er een bepaalde werkdruk van het personeel afgehaald wordt. De digitalisering slaat ook erg aan op de wensen en de behoeften van de gast. Gasten bellen niet meer graag naar een restaurant om een reservering te maken, ze kijken/reserveren liever online. Ook zie je steeds vaker QR codes geplakt op de tafel die gasten kunnen scannen om de menukaart te zien. Het restaurant krijgt zo meer inzicht in de populaire gerechten, hoe vaak mensen terug komen en wanneer er piekmomenten zijn. Je moet hier echter wel mee opletten dat je service hier niet aan ten onder gaat. Veel mensen vinden het namelijk wel nog fijn om de bestelling persoonlijk door iemand op te laten nemen.

Gezonder eten

Iets wat de corona pandemie alleen maar versterkt heeft is dat mensen steeds meer letten op wat ze eten. Ze zijn zich bewust van hoe belangrijk een goede voeding is. Vaak spelen ondernemers op deze trend in door vegan gerechten te serveren, maar er zijn nog zoveel meer opties. Deze trend vergt een bepaalde hoeveelheid onderzoek, maar zal je wanneer je het goed doet beter op de kaart zetten bij de huidige potentiële gasten.
Naast algemene gezonde voeding doet gefermenteerde voeding en voeding die goed is voor de darmen en het immuunsysteem het ook goed.

Alle samengevat zijn er voldoende trends om rekening mee te houden als ondernemer binnen de horeca als je de service, gerechten en beleving meer wil gaan focussen op de wensen en behoeften van de gast. Naast bovenstaande zijn er nog vele meerdere trends waar je rekening mee zou kunnen houden.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.