Trainspot houdt bij digitalisering oog voor human factor

27 oktober 2016 15:52

Trainspot houdt bij digitalisering oog voor human factor

Digitalisering heeft vergaande gevolgen – er is een enorme efficiencyslag gaande. Dat vraagt veel van werknemers. Steeds als een organisatie verder digitaliseert, moeten werknemers daarvoor opgeleid worden.

We spraken met Sandra Verbeek van Trainspot – een Utrechtse opleider die bedrijven ondersteunt bij het omscholen van werknemers naar een steeds digitaler tijdperk. Sandra: “Als opleider kijken wij naar de menselijke kant van digitalisering. Een nieuwe tool is pas écht efficiënt als alle medewerkers er goed mee kunnen werken.”Verbeek geeft als voorbeeld de invoering van een nieuw telefoniesysteem bij een grote overheidsorganisatie. “Alle medewerkers kregen een smartphone uitgereikt. De vaste telefoontoestellen verdwenen, en flexwerken werd ingevoerd.” Op papier een enorme stap vooruit, maar in de praktijk nog niet zo eenvoudig. “In eerste instantie was iedereen blij. Een nieuwe smartphone, en flexibel bereikbaar. Bij de invoering bleek echter dat men wel zélf de instellingen goed moest zetten.” Dat liep niet zoals gepland: honderden mensen waren tijdelijk onbereikbaar voor collega’s en buitenwereld. Verbeek: “Wij zijn met spoed ingeschakeld. Onze docenten waren enkele weken op de werkvloer om iedereen te leren omgaan met de nieuwe techniek. Dat bleek hard nodig!”Nieuwe technologieën bieden veel mogelijkheden, maar ze zullen meestal door mensen bediend blijven worden. Trainspot leidt steeds vaker gebruikers op die binnen hun bedrijf een spil vormen voor de techniek. Sandra Verbeek: “Ook kleine en middelgrote bedrijven beseffen zich dat het uitreiken van een glimmende laptop met de nieuwste Windows-versie er niet vanzelf voor zorgt dat medewerkers kunnen flexwerken. Je moet mensen daarbij ondersteunen door middel van opleiding.”

Flipping the Classroom

Die scholing moet goed zijn; flexibiliteit en maatwerk zijn de kernwoorden. Trainspot sluit met haar opleidingsmethodiek aan bij Het Nieuwe Werken. In het hoger onderwijs wordt al jarenlang gewerkt aan de overgang van het oude klassikale onderwijsmodel naar een modernere vorm die uitgaat van digitaal aangeboden basisstof. Zo hebben docenten tijd voor het een-op-een verdiepen en verduidelijken van de stof. ‘Flipping the Classroom’ heet deze onderwijsvorm, en de ervaringen zijn erg positief. Trainingen zijn bij Trainspot geen eenheidsworst waar de helft van de klas indommelt, maar cursisten kunnen in hun eigen tempo de stof doornemen. De docent helpt ze een-op-een met vragen, en heeft gelegenheid in te gaan op praktijkvragen.

Maatwerk

Verbeek: “Wij laten e-learning en persoonlijke begeleiding samensmelten. Wel de voordelen van e-learning zoals flexibiliteit, maar niet de nadelen zoals het gebrek aan menselijk contact of het gemis aan maatwerk.” En dat is een groot succes! Trainspot-trainingen worden gemiddeld gewaardeerd met een 9,2. Werkgevers zeggen dat deelnemers merkbaar meer vaardigheden opdoen dan bij ‘ouderwetse’ trainingen. Trainen voor Word, Excel, Outlook en PowerPoint was niet eerder zo efficiënt.

Trainspot is vol zelfvertrouwen: “We merken dat na zorginstellingen, overheid en semioverheid, waarvoor we al jaren vaste opleider zijn, nu ook het MKB en grotere organisaties beseffen dat ze hun medewerkers meer maatwerk moeten bieden bij ICT-opleidingen. En daar helpen we graag bij!”

Trainspot Office Leercentrum – www.trainspot.nl

Fotografie: Ruud Voest

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.