Tips om te beginnen met e-mailmarketing

24 maart 2021 08:46

Tips om te beginnen met e-mailmarketing

E-mailmarketing is een ontzettend effectieve en waardevolle manier om (potentiële) klanten te bereiken, mits het goed wordt gedaan. We geven een aantal tips om te beginnen met e-mailmarketing.

Wat is e-mailmarketing precies?

Allereerst is het handig om te weten wat e-mailmarketing precies is. De naam verklapt het al grotendeels: het sturen van commerciële e-mails naar (potentiële) klanten. Vaak is dit in de vorm van een nieuwsbrief. E-mailmarketing is een vorm van direct marketing, waarbij je streeft naar een directe relatie met je (potentiële) klanten.

Welk platform kies je?

Kies een platform voor je e-mailmarketing dat bij jouw bedrijf en je doelen past. Een voorbeeld van een populair platform is Mailchimp. Het voordeel aan dit platform is dat je niet meteen een smak geld hoeft te betalen. Er bestaan handige cursussen voor Mailchimp, zodat je het meest uit het platform kunt halen. Zo kun je beginnen met een Mailchimp cursus nieuwsbrief maken. Heb je het eenmaal een beetje onder de knie, dan leer je nóg meer met de Mailchimp cursus voor gevorderen.

Maak een goed plan

Een effectieve e-mailmarketing-strategie opzetten valt of staat met een goed plan. Zorg dat je daarin helder uiteenzet wie en wat je precies wilt bereiken. Wat zijn je doelen? Zorg dat deze haalbaar en meetbaar zijn. Zo’n plan hoeft echt niet heel uitgebreid te zijn, zolang het maar duidelijk is. Je hebt dan later de mogelijkheid om de resultaten te analyseren, te evalueren en waar nodig verbeteringen aan te brengen.

Stel een contactenlijst op

De contactenlijst is uiteraard een belangrijk onderdeel. Idealiter bestaat de lijst uit genoeg kwalitatieve contacten voordat je begint met e-mailmarketing. De vraag is natuurlijk: hoe kom je aan die contacten? Dat is makkelijker dan je wellicht denkt. Waarschijnlijk heb je als ondernemer al een flink aantal e-mailadressen van je zakelijke relaties. Je hoeft ze alleen nog maar om toestemming te vragen. Verder kun je aan e-mailadressen komen door een formulier op je website te plaatsen. De kans is groter dat mensen hun e-mailadres willen geven als er iets voor ze inzit. Zo kun je denken aan een kortingscode of kans op een prijs.

Tips voor de inhoud van de e-mails

  • Tot slot nog een aantal snelle tips voor de inhoud van de e-mails:
  • Zorg voor een wervende onderwerpregel. Als deze niet genoeg aanspreekt, is de kans groot dat je e-mail ongeopend in de prullenbak belandt.
  • Maak de tekst niet te lang. Als je (potentiële) klanten een lap met tekst zien, is de kans groot dat ze weer afhaken. Lezen van een scherm is nu eenmaal niet optimaal en mensen hebben bovendien steevast weinig tijd.
  • Voeg een aantal call-to-actions met links naar je website toe.
  • Vergeet niet dat het verplicht is om mensen een (duidelijke) mogelijkheid te geven om zich af te melden.
terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.