Relatiegeschenken met een inhoudelijk verhaal worden steeds populairder: duurzaamheid is het credo

22 november 2019 11:30

Relatiegeschenken met een inhoudelijk verhaal worden steeds populairder: duurzaamheid is het credo

Is het nog leuk en verantwoord om anno 2019 een relatiegeschenk aan een ander te geven? Hebben zakelijke relaties nog wel behoefte aan een GiveAway?  Volgens Karin Stoevenbeld-Kreber directeur/eigenaar van Interall Group in Amsterdam is er vooral behoefte aan relatiegeschenken waar een verhaal achter zit. “StoryTelling is het credo. En, dat verhaal is tegenwoordig gekoppeld aan een duurzame samenleving,” zegt de zichtbaar bevlogen ondernemer.

 

“Natuurlijk geldt nog steeds – bij elk relatiegeschenk – dat de gever wil dat hij in het vizier blijft van de ontvanger. Dus, dat er business ontstaat. Zo simpel is het feitelijk. En, de ontvanger voelt zich serieus of speciaal omdat hij een kadootje ontvangt. Maar tegenwoordig is de ontvanger wel kritischer op wat hij krijgt. De vraag die daarbij wordt gesteld is met name: hoe duurzaam en milieuvriendelijk is de GiveAway eigenlijk?”

 

Geschenken met een duurzaamheidsverhaal

 

Volgens Karin is dat een terechte vraag. “De samenleving staat steeds meer open voor dergelijke producten. En je ziet het ook bij ondernemers in het MKB. Die vragen zich ook af of zij met het oog op de relatiegeschenken iets kunnen bijdragen aan een betere en gezondere planeet. Ze worden zich bewuster van wat ze willen en kunnen geven.”

 

Karin zegt met haar collega’s te staan voor relatiegeschenken met een duurzaamheidsverhaal. Haar Gift-collectie heeft een sustainable WoW-factor.  “We zien dat de vraag naar dergelijke gadgets enorm toeneemt. In deze range kun je vier verschillende soorten relatiekadootjes onderscheiden:

 

1. Producten van afval

 

“Voorbeelden hiervan zijn pennen die gemaakt zijn uit koffie-afval. Het ziet er uit als plastic, maar het is het niet. Of wat te denken van sinaasappelschillen waar we zeep van maken. Of rijstafval, waar we mokken uit destilleren. En dan heb ik nog niet eens genoemd dat je ook sokken kunt produceren van afgedankte visneten uit de zee. Met andere woorden: als we het afval hergebruiken, dan kunnen er mooie dingen ontstaan. Die zijn leuk om weg te geven omdat je er dus een heel concreet verhaal bij kunt vertellen. En dús heeft het relatiegeschenk impact.”

 

2. Gerecyclede producten

 

“Wij zijn aangesloten bij Plastic Bank, een Canadees bedrijf, een sociale onderneming, die plastic afval recyclet waardoor arme mensen wat extra kunnen verdienen. Al het plastic dat in de vervuilendste rivieren ligt wordt nu opgeruimd zodat het niet in de zee komt. Dit plastic wordt verwerkt tot granulaatkorrels. En daar worden dan leuke producten van gemaakt. Zoals bijvoorbeeld frisbees. Bovendien draagt dit project van Social Plastic zorg voor een fatsoenlijk en leefbaar salaris in de betreffende landen waar de productie plaatsvindt.”

 

3. Biobased materialen

 

“Hier hebben we het over afvalproducten uit de natuur, zoals maïsafval, afval uit rietsuiker en zetmeel. Dat gedraagt zich als plastic, maar is het niet. Voorbeelden genoeg! Regenponchos gemaakt van maïsafval, ijskrabbers van zetmeel en drinkbekers van rietsuiker Uiteindelijk zijn dit dus ook heel milieuvriendelijke relatiegeschenken.”

 

4. Natuurlijke producten

 

“Een goed voorbeeld hiervan is bamboe. Daar kun je tandenborstels van maken. Of zelfs telefoonopladers. Deze natuurlijke producten zijn geen aanslag op het milieu. En ook daarom zijn alle producten die je hier uit kunt destilleren mooi én duurzaam om te geven.”

 

Volgens Karin is er dus volop keuze. “Met de verhalen over de oorsprong van een relatiegeschenk dat duurzaam is, creëer je in ieder geval impact.”

 

Wuppie

 

Als de Interall Group in 2020 50 jaar bestaat, dan zal er vanzelfsprekend ook aandacht worden besteed aan dit verhaal. Karin: “Wat veel mensen niet weten is dat wij ooit bekend zijn geworden door de Wuppie. Wie heeft hem niet op zijn schouder gehad tijdens een EK of WK-voetbal? Wel, de Wuppie is inmiddels ook een duurzaam product geworden. Zijn voeten zijn van koffie-afval, zijn ogen zijn van vilt van social plastic® en  de Wuppie zelf is van garen gemaakt van social plastic® - gereycled pet flessen. Ook in ons jubileumjaar – 2020 dus – zal de Wuppie weer de communicator worden om het prachtige en noodzakelijke duurzaamheidsverhaal te gaan vertellen.”

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.