Ongemeten blijft onbenut

31 januari 2017 09:16

Ongemeten blijft onbenut

innovatieInnovatie wordt langzamerhand de sleutelfactor in het succes van bedrijven. ‘Harde’ innovatie, in de betekenis van het op de markt brengen van nieuwe producten, is echter maar voor weinig ondernemingen weggelegd. De meeste moeten het hebben van ‘zachte’: een constante verbetering van de bedrijfsprocessen. Daarvoor heb je innovatieve medewerkers nodig, maar hoe meet je objectief hun innoverend vermogen? Het Belgische CREAX stond aan de wieg van een methode waarbij simulatie centraal staat.

Economen en politici hebben er de mond vol van: innovatie. Managers en ondernemers sporen hun medewerkers aan de daad bij het woord te voegen, maar daar gaat het vaak mis. Je kunt niet op afroepbasis innovatief zijn. Een bedrijf moet dus een innovatiestrategie ontwikkelen. En tenslotte omvat innovatie veel meer dan het Willie Wortel type dat een lumineus idee te berde brengt. Daarmee begint het weliswaar, maar loopt het helaas ook vaak vast. Volgens Jef Vandenberghe, managing partner van CREAX, zijn er drie profielen bij het innovatieproces betrokken die alle drie even belangrijk zijn voor het slagen ervan: de ‘ideator’, de ‘champion’ en de ‘implementor’. Samen met het departement sociale psychologie van de Universiteit Gent ontwikkelde CREAX een tool om te bepalen hoe innovatief werknemers zijn en welk profiel bij hen past. De tool kreeg als naam Innduce.me.

Aanvullende competenties


“Innovatie is teamwork en voor een succesvol werkend team heb je aanvullende competenties nodig. Als het uit louter dezelfde types bestaat krijg je niets van de grond. De champion is degene die er slaagt de steun van de directie te krijgen voor het innovatieproject – en die te behouden. De implementor is de manager van het project, wanneer het de ideeënfase gepasseerd is. Dat zijn taken die een ander soort creativiteit en inzet vereisen. De ideator mag out of the box denken, moét dat zelfs, maar de implementor moet juist heel concreet en cijfermatig kunnen werken, het soort mens zijn dat graag lijstjes afvinkt op een excellsheet. De champion hoort dan weer iemand te zijn die anderen kan overtuigen en enthousiasmeren. Dat vereist vooral communicatieve vaardigheden. Het coachen van een innovatieproject is van even essentieel belang voor het slagen ervan als het genereren van goede ideeën.“

Geen self-assesments


Maar beschikken bedrijven niet over oude en beproefde methoden om zo’n team samen te stellen? “Je hebt natuurlijk de zogenaamde ‘hei-sessies’ waarbij ideeën worden besproken en een team wordt geformeerd, maar zo worden het altijd dezelfden die de innovatiekar trekken en kom je er nooit achter welk potentieel er in je organisatie verborgen zit”, zegt Jef Vandenberghe. “Via Innduce.me kun je álle werknemers laten testen, tot en met de receptioniste. Minstens zo belangrijk is dat andere methoden om het innovatief vermogen boven water te krijgen in feite niets anders zijn dan ‘sel assesments’. Degene die de tekst ondergaat schat zijn eigen vermogen in. Het resultaat is niet objectief.”

Expertbased

Waarom zou Innduce.me dat dan echter als eerste wél zijn? Toch niet alleen omdat er met simulaties van werkelijke situaties op de werkvloer gewerkt wordt? “Nee, omdat wij die vijftien simulaties eerst aan vijftig mensen hebben voorgelegd die bij succesvolle innovaties betrokken zijn gewéést. Die testresultaten hebben we gebruikt voor de sleutel waarmee wij de scores van de kandidaten berekenen. We meten dus hoe dicht de kandidaat in de buurt komt van de expert. We kunnen aan de hand van zijn resultaten ook bepalen in welk profiel hij past. Als iemand niet duidelijk een ideator, champion of implementor is beschouwen we hem of haar als generalist.”

De kandidaten krijgen alleen het profiel te zien, de directie krijgt ook de scores. “Waarom hebben we dat gedaan? Omdat iemand die getest heeft geneigd is alleen maar te kijken naar een score onder de vijftig, naar iets wat hij dus niet of onvoldoende kan. Maar als je in het ene profiel past is het helemaal niet belangrijk dat je nauwelijks aan de vereisten van het andere voldoet. Waar het om gaat is dat je beter wordt in wat je wél kan. De uitslag is dus ook een startpunt om na te gaan welke opleidingen daaraan gekoppeld kunnen worden.“

Al tijdens de studie


CREAX is zelf een innovatief bedrijf dat sinds zijn oprichting door CEO Simon Dewulf zestien jaar geleden al meer dan 650 innovatieprojecten heeft begeleid en naast Innduce.me onder andere een octrooidatabank heeft ontwikkeld. Vanuit zijn vestiging in het West-Vlaamse Kortrijk helpt een twintigtal innovatieadviseurs nationale en internationale ondernemingen op het vlak van innovatie. Innduce.me is een tool waarvan juist in Nederland steeds meer gebruik wordt gemaakt, door multinationals als Heineken, door een bureau als Deloitte & Touche, dat het inzet voor het adviseren en implementeren van een innovatiestrategie bij zijn eigen klanten. Maar ook mkb-bedrijven surfen naar de website. Gebruikersgemak en betaalbaarheid spelen daarbij ongetwijfeld ook een rol. Een test is online af te leggen, kost vijfenzestig euro per kandidaat, met kortingen voor grotere groepen en de resultaten worden overzichtelijk gepresenteerd. “Je kunt echter nog een stap verder gaan”, vindt Jef Vandenberghe. “Nu meten we het innovatiepotentieel van volwassen werknemers en proberen we dat met cursussen en trainingen bij te schaven. Avans Hogeschool wil Innduce.me al tijdens de opleiding gaan inzetten, zodat studenten afstuderen met innovatie in hun portfolio. Dan krijgt het bedrijf waar de afgestudeerde gaat werken een medewerker die direct kan helpen bij het verbeteren van producten en processen en dus bij het verlagen van kosten en verhogen van rendement. Want de levenscycli van bedrijven zijn zo kort geworden dat ondernemers het zich niet langer kunnen veroorloven innovatie te negeren. Innoveer jij niet, dan kun je er vergif op innemen dat je concurrenten het wel doen. Als je geen keuze meer hebt kun je er maar beter zo gestructureerd mogelijk aan beginnen.”

Voor meer informatie, ga naar 
www.innduce.me

Tekst: Jeroen Kuypers // Fotografie: Lin François

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.