Onbetaalde factuur: wat als je klant jouw factuur niet betaald?

14 februari 2024 09:00

Onbetaalde factuur: wat als je klant jouw factuur niet betaald?

Een onbetaalde factuur. Als ondernemer krijg je er vroeg of laat een keertje mee te maken. Zoals in veel gevallen geldt hier ook: voorkomen is beter dan genezen, maar mocht je toch in een situatie komen waarbij jouw factuur niet betaald wordt dan hebben wij wat tips.

Voorkomen is beter dan genezen

Zoals gezegd is voorkomen beter dan genezen. Op voorhand zijn er een aantal zaken die je preventief kan oppakken. Denk hierbij aan het controleren van de kredietwaardigheid van je opdrachtgever, het afsluiten van een kredietverzekering of maatregelen nemen rondom de facturatie, bijvoorbeeld door (gedeeltelijk) vooruit te factureren. In dit artikel willen we uitgebreider ingaan op de tips die je kan oppakken nádat je factuur te laat wordt betaald.

Drie tips om onbetaalde facturen zo snel mogelijk betaald te krijgen

Tip 1: Start zo snel mogelijkheid met het debiteurenbeheer

Neem zo snel mogelijk contact op met je klant zodra de betalingstermijn is verstreken. Iedere dag dat jij later contact opneemt met je klant is namelijk een dag dat jij later betaald wordt, zonde! Ook al voelt het misschien als ‘’snel’’ om te starten met debiteurenbeheer is het toch aan te raden. Hierbij is het ook belangrijk dat je er niet gelijk met een gestrekt been in hoeft te gaan. Een simpel en laagdrempelig telefoontje naar je klant toe om te vragen of alles goed gaat, naar wens is gegaan en of hij/zij nog wilt denken aan de factuur is voldoende.

Tip 2: Maak concrete afspraken

Probeer waar kan altijd een concrete afspraak met je klant te maken. Spreek bijvoorbeeld af dat je de betaling voor een bepaalde dag kan ontvangen. Noteer dit vervolgens en spreek je klant erop aan als hij/zij de afspraak niet is nagekomen. Door concrete afspraken te maken heb je altijd wat om op terug te vallen.

Tip 3: Bouw een dossier op

Mocht het uiteindelijk zover komen dat je een factuur wilt overdragen aan een incassobureau dan is het van belang om een dossier op te bouwen. Hierin moet je aantonen dat je een herinnering, een aanmaning en een ingebrekestelling naar je klant hebt toegestuurd. Mocht jij veel telefonisch contact hebben met je klant is het belangrijk voor je dossiervorming om deze berichten alsnog per e-mail naar je klant te sturen. Daarnaast is het ook aan te raden om de telefonisch gemaakte afspraken nog even naar je klant toe te mailen, waarin je bijvoorbeeld vermeldt: zojuist hebben we telefonisch afgesproken dat de betaling van factuur X voor vrijdag 1 januari 2024 binnen is. Ook deze e-mails zijn waardevol voor de opbouw van een dossier.

Geef je factuur uit handen

Focus jij je liever op het ondernemen zelf dan op het debiteurenbeheer? Factoring biedt een antwoord. Door gebruik te maken van factoring worden jouw facturen namelijk direct uitbetaald én wordt het debiteurenbeheer van de overgenomen facturen voor je uitgevoerd. Daarnaast worden je facturen automatisch verzekerd tegen het faillissementsrisico. Door gebruik te maken van FreelanceFactoring blijf jij je facturen de baas.

Wil je meer weten over factoring? Neem contact met ons op of vraag een vrijblijvende offerte aan.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.