Moet een copywriter een specialist zijn?
28 november 2022 16:36
Moet een copywriter verstand hebben van je branche? Of moet een copywriter vooral een hele goede copywriter zijn? We duiken in de zin, de onzin en de nuance van specialistische en generalistische tekstschrijvers.
LinkedIn staat vol met copywriters. En het lijkt wel of ze allemaal bezig zijn een 'niche' te kiezen. Het is ook het advies dat je bij alle goeroe's hoort en ziet: *find your niche and get rich* (hoewel je 'niche' uitspreekt als 'niesj' en deze slogan dus eigenlijk helemaal niet rijmt - dat terzijde).
Maar heb je als opdrachtgever eigenlijk wel behoefte aan zo'n niche-copywriter?
Werken met een specialist is sneller
Het antwoord is waarschijnlijk ja. Eén van de beste argumenten om met een specialist te werken, is dat zo iemand de materie al beheerst. Complexe sectoren met veel jargon (finance, technologie, maar ook bijvoorbeeld overheidsbeleid) kunnen voor een buitenstaander moeilijk te volgen zijn. Een copywriter die normaal websites maakt voor dansstudio's verdwaalt daar al snel.
Copywriter als insider?
Maar een specialist heeft ook zo zijn valkuilen. Het kan voor een gespecialiseerd copywriter lastig zijn om in de huid te kruipen van iemand die niets van het onderwerp afweet. Als je als copywriter te veel een 'insider wordt', ga je schrijven als een insider en verlies je de aandacht van je doelgroep... En natuurlijk verschilt het ook wel een beetje per project en vakgebied. De ene keer is de materie wat ingewikkelder dan de andere keer. Je ziet bijvoorbeeld in de IT een opkomst van de gespecialiseerde IT-copywriter. Ook in andere sectoren zijn inmiddels veel specialisten die zich het jargon en de business eigen gemaakt hebben.
Vind ze maar eens...
Maar vergeet niet: copywriting is een vak apart. Je moet niet alleen goed kunnen schrijven, maar je moet iets weten van doelgroeponderzoek, SEO, sociale media en marketing. Vaak heb je ook kennis nodig van contentmanagementsystemen en andere technische zaken rondom publiceren op het web. Je moet maar net iemand kunnen vinden die dat allemaal kan en die ook nog jouw vakgebied goed kent.
Vooral veel voordelen
Je blogartikel, webtekst, whitepaper of klantcase zijn gewoon sneller klaar én beter van kwaliteit als je met een copywriter werkt die jouw markt en vakgebied al kent. Het scheelt jouw experts ook veel werk en frustratie. Want zij hoeven niet meer alles drie keer uit te leggen. Zo loopt je contentmarketing lekkerder en kost het je uiteindelijk ook minder (hoewel gespecialiseerde copywriters meestal wel hogere tarieven vragen).
Houd je doelgroep in de gaten
Houd daarbij dus wel goed in de gaten dat de teksten die je copywriter schrijft het goede kennisniveau en de goede tone of voice hebben voor je doelgroep. Een goede copywriter, ook een specialist, kijkt met genoeg afstand naar zijn teksten om ze te kunnen matchen aan de behoefte van de doelgroep. Maar het kan nooit kwaad om daar scherp op te blijven en teksten regelmatig te testen, door ze bijvoorbeeld aan klanten te laten lezen.
Het is niet zwart-wit
En dan is er de vraag wat eigenlijk een 'specialist' en een 'generalist' zijn. Want heb je als finance-organisatie per se een finance-copywriter nodig? Of kun je ook werken met iemand die iets van finance-ervaring heeft, maar daarnaast ook andere klanten doet? Een specialist moet tenslotte ook de kans krijgen om zich te specialiseren. Niemand wordt geboren als tech-copywriter. Bovendien is het helemaal niet gek om eens de frisse blik van een buitenstaander over je vakgebied en -jargon te laten gaan. Vaak is leergierigheid belangrijker dan kennis. Ook interview- en researchvaardigheden zijn soms belangrijker dan ervaring en een bepaalde branche.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.