IJssel realiseert, onderhoudt en verbetert slimme fabrieken

15 december 2019 10:51

IJssel realiseert, onderhoudt en verbetert slimme fabrieken

De kracht van IJssel Technologie in Zwolle ligt in de combinatie van vakmanschap, kennis en toepasbaarheid van de technologieën van het bedrijf en de bedrijfskunde om die elementen aan elkaar te koppelen om zo continu verbetering te borgen in productiebedrijven.

Innovatieve oplossingen voor de industrie

“Die drie-eenheid zorgt ervoor dat wij klantresultaten kunnen realiseren, en daar draait het uiteindelijk om” zegt Paul Kok, Sr. Business Development Manager van IJssel. “Wij denken gericht mee met de klant en durven resultaatverantwoordelijk te zijn.” Het bedrijf is specialist in Smart Industry en levert slimme, innovatieve oplossingen voor de industrie die bijdragen aan het verhogen van productieresultaat. 25 jaar geleden ging de onderneming van start met 50 werknemers, inmiddels zijn dat er ruim 500, verdeeld over negen vestigingen door heel Nederland, met klanten in de food-, maak- en procesindustrie.

IJssel Technologie steunt op drie pijlers: het realiseren, onderhouden en verbeteren van slimme fabrieken. Paul Kok: “Met een slimme fabriek bedoelen wij een fabriek waar de materialen soepel door het productieproces stromen, met minimale verspilling en maximale flexibiliteit. Technologie ontwikkelt zich, wordt steeds complexer qua digitalisering en automatisering. Daarnaast is er schaarste op de markt aan vakmanschap, dus je moet dingen slimmer gaan doen om dezelfde productiviteit te halen. Bovendien wordt de klant veeleisender: kosten moeten omlaag, er ontstaat steeds meer behoefte aan maatwerk, duurzaamheid is een belangrijk aspect en men wil flexibeler kunnen produceren om aan de vraag te kunnen voldoen.

Met onze bedrijfskundigen, engineers en monteurs kunnen wij elke klantvraag m.b.t. productie- en onderhoudsoptimalisatie op strategisch, tactisch en operationeel niveau invullen. Of het nu gaat om de inrichting van een nieuwe fabriek of hulp bij onderhoudsstops. Met de klantvraag centraal en deze verschillende disciplines onder één dak zijn de lijnen kort en flexibiliteit hoog – dat maakt IJssel uniek in Nederland.”

Samenwerking en slimme technologieën

Samen met deurenfabrikant Van Vuuren heeft IJssel een productielijn ontworpen en geëngineerd die de fabrikant in staat stelt om verschillende deuren door elkaar heen te produceren, van kleine tot grote panelen. “Heel specifiek naar de klantwensen, door gebruik te maken van slimme technologieën kan dat uiterst efficiënt, slim en snel.”

Onderhoud voorkomen is vaak moeilijk, maar als het eenmaal aan de orde is, is het zaak om dat zo vroeg mogelijk van tevoren te kunnen voorspellen. “Een voorbeeld van slim onderhoud is wat we bij Tata Steel in IJmuiden doen. Daar hebben we zo’n 50 man fulltime aan het werk, bezig met onderhoud. Bij dergelijke fabrieken zie je dat ongeplande stilstand enorm veel geld kost. Dat moet je voorkomen. We zijn daar bezig om met slimme sensorieke technologieën te voorspellen wanneer een installatie onderhoud nodig heeft. Zo kun je ook de conditie van je installatie constant meten en de data bijhouden in de cloud.”

Medewerkers zijn continu bezig om de fabriek te verbeteren, het werk slimmer te doen. “Onze rol daarin is verantwoordelijkheid voor zichtbaar resultaat of organisaties helpen in het opleiden en kennismaken met dit soort systematiek en nieuwe technologieën, zodat ze die zelf succesvol kunnen toepassen. Je ziet vaak dat als medewerkers daarbij betrokken worden, er nieuwe ideeën ontstaan hoe die technologieën kunnen worden gebruikt in het bestaande proces. Dat motiveert en werpt op den duur zijn vruchten af.”

Tekst: Theo Bennes

Fotografie: Gerrit de Boer

IJssel Technologie

Trawlerweg 3

8042 PZ  Zwolle

tel. 038 – 4256256

www.ijssel.com

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.