Hugo Hollander en zijn nieuwe arbeidsethos

7 maart 2017 14:17

Hugo Hollander en zijn nieuwe arbeidsethos

In het leven van Hugo Hollander volgen de ontwikkelingen elkaar momenteel in rap tempo op. De bekende Haagse accountant is ineens ondernemer en staat bovendien op het punt zijn tweede boek uit te geven.

Als volbloed registeraccountant, die als dynamische kantoorbaas van Ernst & Young in Den Haag het vak in de hofstad een echt gezicht gaf, kwam bij Hugo Hollander de aanhoudende kritiek van buiten steeds meer binnen. Veel criticasters, van minister Dijsselbloem van Financiën tot de AFM, hadden wel iets aan te merken op het werk van accountants in ons land. De bewindsman stelde zelfs dat de knop in deze beroepsgroep nu eindelijk om moet. ,,Integriteit en vertrouwen in accountants is cruciaal. Als dat weg is, hebben ze geen functie meer,’’ zei de bewindsman ooit tegenover RTL Z.

Hollander werkte inmiddels op de duurzaamheidsafdeling van EY. Daar deed hij steeds meer nieuwe inzichten op over zijn professie, ook geïnspireerd door de ontwikkelingen in de maatschappij en hoe er naar de accountant van nu wordt gekeken. ,,Ik kwam tot de conclusie dat ik iets anders wilde,’’ vertelt de 52-jarige in zijn stijlvolle nieuwbouwwoning op de grens van Den Haag en Westland. ,,Ik ben in juli van dit jaar in goed onderling overleg vertrokken en op zoek gegaan naar iets, waarin ik mijn kennis over leiderschap, financiën en duurzaamheid kwijt kon.’’ En dat heeft, met enkele gelijkgestemden uit het vakgebied, al per 1 oktober geleid tot Share Impact Accountants, het accountantskantoor nieuwe stijl, zeg maar 2.0.

,,Er is behoefte aan een nieuw gedefinieerd ‘why’, een purpose die het beroep van accountant weer zinvol maakt. Terug naar de bedoeling waar het beroep ooit in 1883 in Nederland mee begon. Wij zetten het belang van de samenleving weer voorop. Het is te vergelijken met de systeemverandering, die de Triodos Bank mede heeft bewerkstelligd in de bankensector. Deze duurzame bank laat onder leiding van Peter Blom het geld werken aan positieve maatschappelijke, ecologische en culturele veranderingen. Het betekent bijvoorbeeld ook dat we ‘positieve prikkels’ gaan inbouwen en dat we transparant zijn over wat we doen. De prikkels sluiten aan bij onze belangrijkste ingrediënten van ons kantoor en dat zijn voor ons de klant, de kwaliteit van de dienstverlening, het delen van kennis en daadwerkelijk investeren in innovatie. Deze vernieuwde aanpak zet groei van impact boven groei van inkomen. Ik hoop hiermee bij te dragen aan de noodzakelijke systeemverandering in accountantsland.’’

Natuurlijk, ook bij Hugo Hollander en de zijnen moet er een gezonde business worden gedraaid. ,,Winst mag dus worden gemaakt, maar we stoppen die weer terug in de zaak, om daarvan medewerkers te trainen of om onze kennis te delen met onze relaties en de maatschappij. We richten ons in het bijzonder op de publieke zaak, zoals gemeenten, maar ook op sociale ondernemers en culturele instellingen, waar de klantrelatie en duurzaamheid een thema zijn. Maar ook andere bedrijven die zich bij ons thuis voelen zijn van harte welkom. Wij gaan terug naar de basis, terug naar de bedoeling. Dit initiatief is uniek voor Nederland, en voor zover ik weet ook in de wereld.’’

Grote veranderingen

De nieuwe werkomgeving is overigens maar één van de grote ontwikkelingen in het leven van Hugo Hollander in de afgelopen twaalf maanden. Sinds december vorig jaar deelt hij bijvoorbeeld zijn leven met de creatieve Wendy van Bodegom (49), de Rotterdamse die sinds jaar en dag het OVG Veerhavenconcert in de Maasstad organiseert. Daarnaast heeft de Hagenaar tijd gevonden voor het meeschrijven aan een tweede boek. Na ‘Leidraad voor inspirerend leiderschap’, dat hij in 2014 samen met Jeroom Remmers en Don Gerritsen publiceerde, volgt binnenkort ‘Duurzaamheid is passé’ over toekomstbestendige bedrijven.

Met ex-collega Carolien Gadella-van Wersch belicht hij in het nieuwe boek acht impactvolle ingrediënten, die volgens hen ‘cruciaal lijken te zijn voor ondernemers, die hun bedrijf willen laten groeien in de nieuwe economie’. En natuurlijk, tijdens het onderzoek voor ‘Duurzaamheid is passé’ heeft Hugo Hollander ook de nodige inspiratie opgedaan voor zijn eigentijdse accountantsorganisatie. ,,Bij ons zal er veel aandacht zijn voor de mens in de organisatie; daar moet je tijd voor vrijmaken. Als de mensen tevreden zijn en zich op hun gemak voelen, zijn ze tot veel meer in staat: ‘happy cows produce more milk’. Iedereen wil ook een ‘sense of belonging’, ergens bij horen. De verbinding met de mensen met wie je samenwerkt is dus heel belangrijk. Daar moet je aandacht voor hebben en dat is wat wij gaan doen.”

Voor informatie over het nieuwe kantoor: hugo.hollander@shareimpactaccountants.nl en www.shareimpactaccountants.nl

Tekst: John de Graaff / Fotografie: Paula Romein

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.