Hoe kun je je werkkapitaal verbeteren?

17 november 2021 13:27

Hoe kun je je werkkapitaal verbeteren?

Werkkapitaal is van belang om mee te kunnen ondernemen. Je hebt werkkapitaal nodig om je afspraken na te komen. Met te weinig werkkapitaal kun je je verplichtingen niet nakomen, maar als je een overschot hebt aan werkkapitaal betekent dit dat er teveel kapitaal vastzit. Wellicht heb je dan een overschot aan voorraad of een openstaand debiteurenportfolio? Als ondernemer is het niet gek dat je op zoek bent naar een balans tussen werkkapitaal en een gezonde cashfow.

Hoe bereken je werkkapitaal?

Je kunt het werkkapitaal berekenen door vlottende activa van de vlottende passiva af te halen. Wat zijn vlottende activa? Hier vallen o.a. debiteuren, voorraden en liquide middelen onder. Met vlottende passiva doelen we op o.a. kortlopende schulden en crediteuren. Het werkkapitaal dat overblijft moet in principe voldoende zijn om je verplichtingen te voldoen. Denk hierbij aan het uitbetalen van salaris, het aanvullen van voorraad of het betalen van leveranciers.

Werkkapitaal financieren

Heb je het gevoel dat je over te weinig werkkapitaal beschikt? Dan is het goed om uit te zoeken welke factoren het werkkapitaal beïnvloeden. Dit heeft te maken met de volgende drie factoren, waaronder debiteuren, crediteuren en voorraden.

Debiteuren

Als een debiteur er lang overdoet om de factuur te betalen, betekent dit automatisch ook dat je langer moet wachten op jouw geld. En een langere betalingstermijn afwachten is niet gunstig voor jou als het om werkkapitaal gaat.

Crediteuren

Bij crediteuren is het weer 180 graden gedraaid. Des te langer je er zelf over doet om een crediteur te betalen, des te langer je beschikking houdt over inzetbaar werkkapitaal.

Voorraden

Binnen de categorie voorraden geldt hetzelfde principe als bij debiteuren. Hoe langer de voorraad in het magazijn staat, hoe langer het duurt voordat je er geld voor ontvangt.

Werkkapitaal verbeteren

Wat kun je doen om het werkkapitaal te verbeteren? Nu we weten welke factoren invloed hebben, kun je concreet aan de slag om dit te verbeteren.

Debiteurenbeheer optimaliseren

Je kunt o.b.v. onderstaande punten nagaan waar jij snel winst kunt behalen.

  • Betalen jouw klanten facturen op tijd?
  • Binnen hoeveel dagen worden jouw facturen gemiddeld betaald?
  • Heb je vaak te maken met facturen die niet betaald worden?

Aan de hand van deze antwoorden kun je concluderen of er mogelijke verbeterpunten zijn. Wat als blijkt dat maar een kwart van jouw facturen op tijd betaald worden? Dan kun je vervolgens analyseren waarom jouw facturen zo vaak te laat betaald worden en dit waar mogelijk optimaliseren.

Voorraadcontrole

Zorg ervoor dat je regelmatig je voorraad goed controleert en bovenal beheerd. Stap niet in de valkuil dat je teveel voorraad opbouwt. Houd daarnaast goed in de gaten dat vraag en aanbod goed op elkaar aansluiten.

Betalingstermijn verlengen

Als je al langere tijd met partners samenwerkt is het lastig om de betalingstermijn ineens te verlengen. Dit kan je proberen in overleg te doen, hoewel het begrijpelijk is dat de wederpartij hier niet blij mee is. Als je een nieuwe samenwerking aangaat kun je er wel voor kiezen om een langere betalingstermijn te hanteren.

Werkkapitaal financieren

Zie je zelf door de bomen het bos niet meer om je werkkapitaal te verbeteren? In dit geval kan factoring een uitkomst bieden. Door gebruik te maken van factoring worden jouw facturen binnen 24 uur uitbetaald. Ongeacht de betalingstermijn die jij met je debiteur hebt afgesproken. O2Factoring neemt hierbij het debiteurenbeheer over van jouw facturen. En daarnaast wordt ook  het faillissementsrisico verzekerd.

Wil je meer informatie over factoring ontvangen? Neem dan gerust contact met ons op of vraag een vrijblijvende offerte aan.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.