Hoe ga je om met complimenten?

8 januari 2024 13:05

Hoe ga je om met complimenten?

Veel ondernemers hijsen zich in januari achter de microfoon om nieuwjaarswensen uit te spreken. En dan vliegen de complimenten en loftuitingen al snel in het rond. Er valt veel te zeggen over het geven en ontvangen van complimenten. Voor iedereen verschilt het gemak waarmee dat lukt.

Omgaan met complimenten is een ongemak uit alle tijden. De Romeinse stoïcijn Lucius Annaeus Seneca schreef er al over in zijn boek Gunsten (De Beneficiis). Ook vandaag is het goed om zijn stelling aan te halen: “Wie bij het geven nadenkt over terugkrijgen verdient niet beter dan bedrogen uit te komen.” Het roept de vraag op of complimenten wel zo’n universele taal zijn? Of zijn er verschillende ervaringen? Het geven van complimenten gaat velen best goed af, maar daar hoort wel een ‘mits’ bij. Sta even stil bij de verantwoordelijkheid die je hebt. Een oprecht compliment kan iemands dag veranderen. Een simpel dankjewel zou kunnen volstaan, maar een positieve reactie is niet vanzelfsprekend. Onzekere mensen kun je er ook ongemak mee bezorgen. Het kan bij hen zelfs vraagtekens oproepen over jouw intentie achter de boodschap. Wat wil je ermee bereiken? Wat heb ik (nog) niet goed gedaan? Ondernemers horen weliswaar vaak bij de positieve tak van de mensheid, maar helaas heeft niet iedereen het vermogen om het glas half vol te zien.

Positieve insteek van complimenten

Het is belangrijk te realiseren dat complimenten vaak oprecht zijn, een weerspiegeling van de waardering van anderen voor jouw capaciteiten, inzet of karakter. Het is een uitgestoken hand naar verbinding en een positieve uitwisseling. Soms ook letterlijk, met een uitgestoken hand, een warme glimlach en een kneepje in de arm.

Wantrouwen naar complimenten

Ben jij een van de mensen die het moeilijk vindt om een compliment te ontvangen en te laten landen op vruchtbare grond? Daarin sta je niet alleen, want er zijn er meer met een negatief zelfbeeld. Zij kunnen zich met moeite voorstellen dat anderen hen goed genoeg vinden en voor wie perfectionisme een valkuil vormt voor het gracieus ontvangen van complimenten. Twijfel aan de eigen competentie kan zelfs leiden tot wantrouwen omtrent de goede bedoelingen of oprechtheid van de ander. Anderen ervaren complimenten geven als overdreven, opschepperig of arrogant. Dat de gever zich boven jou stelt. “Wie is hij of zij om te denken dit te kunnen zeggen.”

Complimenten verschillen per regio en cultuur

In Australië en de Verenigde Staten is het geven van complimenten in lijn met waardering voor eigenschappen als zelfvertrouwen en assertiviteit. Het accepteren van complimenten gaat mensen hier makkelijker af. In Azië daarentegen is men terughoudender. Niemand wil hier arrogant overkomen en sommigen zullen hiervoor zelfs hun prestaties minimaliseren. Britten hebben zelfspot als belangrijk onderdeel van hun cultuur en blijven daarbij bescheiden. Zij zijn geneigd een compliment te ontvangen met een lach en een rake opmerking om de ernst van de lof te relativeren. Bescheidenheid kan ook leiden tot het volstaan met subtiele hints om waardering over te brengen, wat weer in schril contrast staat met het geven en ontvangen van complimenten in het Midden-Oosten. Daar houden ze van directe communicatie zonder veel omwegen.

Blijf alert

Sleutel tot succesvolle communicatie is je vermogen om complimenten in een sociaal-culturele context te plaatsen. Het vergt veel begrip voor de ander en inzicht in diversiteit en verschillen in karakter. Ervaring leert dat je een compliment ook effectief kunt maken door een resultaat of kwaliteit specifiek te duiden en persoonlijk te maken. Zo kan het benoemen van de moeite, inspanning en doorzettingsvermogen een positieve blijk van waardering uitdrukken, ook voor een teamprestatie.

Inzicht in jezelf en anderen

Het is een belangrijke techniek binnen NLP om je te leren verplaatsen in de verschillende persoonlijkheden en karakters op de werkvloer en je te verdiepen in jouw rol in relatie tot je gesprekspartner. Tegelijkertijd is het belangrijk om je authenticiteit te bewaren en je onafhankelijk te blijven ontwikkelen. Het opbouwen van goede relaties en juiste aansturing is een voortdurend proces, waarbij persoonlijk succes en dat van het team hand in hand gaan.

Daag jezelf uit met Ondernemers NLP

Als je jezelf wilt uitdagen en verbeteren, dan doe je dat liever niet in je dagelijkse werkomgeving. Ondernemers NLP is de enige opleider in Nederland die een 15-daagse NLP Practitioner opleiding aanbiedt, die volledig is toegespitst op de uitdagingen van ondernemers, managers en zelfstandige professionals. Hier vind je een veilige plek, met gelijkgestemden en met krachtige begeleiding door ervaren trainers. Verdeeld over 6-7 maanden brengt de interactie tussen de deelnemers je op de toppen van je kunnen. En hoe je die direct kunt toepassen. Aanvullende informatie vind je op ondernemersnlp.nl. De volgende opleiding start op 17 en 18 januari 2024.

Email: charlotte@ondernemers-nlp.nl

terug

Reacties op dit artikel

CAROLA KESTELOO marketing&communicatie

De duivel zit in het detail, dat geldt kennelijk ook voor complimenten. Lijkt een beetje op mijn kledingkast: de maten zijn te groot of te klein ;-) Mijn intenties zijn in ieder geval goed!

08-01-2024 16:11:45

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.