Hoe blijf je als ondernemer op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in jouw branche?

21 juni 2021 11:56

Hoe blijf je als ondernemer op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in jouw branche?

Als ondernemer is het essentieel om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in jouw branche. Zo kun je inspelen op de toekomst en je voorbereiden op veranderende markten. Als je weet waar de behoefte van je klant over een paar jaar ligt, heb je genoeg tijd om jezelf voor te bereiden op de toekomst. Je kunt op verschillende manieren op de hoogte blijven van alle trends en ontwikkelingen. Hoe je dat doet, lees je hier.

Waarom is het belangrijk om op trends in te spelen?

De trends in jouw branche zijn waar de kansen voor jouw bedrijf liggen. Een nieuwe trend of ontwikkeling betekent vaak een nieuw probleem of een nieuwe behoefte bij je doelgroep. Als jij hiervan snel op de hoogte bent, kun je als een van de eerste een goede oplossing bieden. Zo blijf je dus voorlopen op je concurrentie. Inspelen op trends vergroot ook je status als expert. Je laat zien dat je op de hoogte bent van wat er speelt op de markt.

Hoe vind je trends en ontwikkelingen?

Er zijn veel manieren om de trends te volgen. Online zijn er veel kanalen waarop je de trends goed in de gaten kunt houden. Denk hierbij aan Twitter, Google Trends, Facebook, Kranten en gedrukte media en websites en nieuwsbrieven van brancheverenigingen. In een krant als het AD vind je vaak opiniestukken waaruit nieuwe ontwikkelingen blijken. Bij deze website kun je een proefabonnement op het AD nemen. Focus je bij het zoeken naar nieuwe ontwikkelingen niet alleen op Nederland, maar juist ook op trends uit het buitenland. Vaak ontstaan trends niet in Nederland, maar in landen als de Verenigde Staten en Japan. Ook je eigen klanten kunnen je helpen bij het ontdekken van trends. Zij weten het beste waar hun behoefte ligt en of deze is veranderd.

Twitter

Twitter kun je zo instellen dat je alerts kunt ontvangen over een bepaald onderwerp. Je moet bij een tweet wel onderzoeken of het echt om een nieuwe trend of ontwikkeling gaat en dat het niet zomaar een gerucht is. Je kunt dit doen door een zoekopdracht op Google te doen en te kijken of er meer informatie te vinden is over deze trend. Kijk daarbij ook of het een ontwikkeling waar jij als bedrijf op kunt inspelen.

Google Trends

Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord van Google Trends of heb je er wel eens mee gewerkt. Google Trends is een gratis tool van Google. Je kunt met deze tool de populariteit van een trend bekijken op basis van zoekwoorden in een land, taal of een regio. Je kunt statistieken bekijken van een bepaalde periode. Je kunt bijvoorbeeld de interesse van een onderwerp bekijken over de laatste 12 maanden, maar ook over de laatste week of de laatste paar uur. Deze trends worden vastgesteld op basis van het zoekvolume op een bepaald woord. Je kunt ook verschillende zoektermen met elkaar vergelijken. Google Trends is een erg handige tool om nieuwe ontwikkelingen en trends in de markt te spotten.

Facebook

Ook op Facebook kun je nieuwe trends ontdekken. Facebook is namelijk een platform wat veel mensen gebruiken om te discussiëren over een bepaald onderwerp. Dit gebeurt in gesloten of openbare groepen, maar ook onder een nieuwsartikel kun je makkelijk ontdekken waar mensen behoefte aan hebben en wat hun mening is. Het is altijd een goed idee om je aan te melden voor een aantal groepen die relevant zijn voor jouw business. Nieuwe informatie en discussies in deze groep verschijnen zo automatisch op je tijdlijn.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.