Hoe bereik je de juiste doelgroep voor de verkoop van feestkleding?

21 februari 2023 13:56

Hoe bereik je de juiste doelgroep voor de verkoop van feestkleding?

Ongeacht wat je verkoopt aan diensten of producten, het bereiken van de juiste doelgroep is soms best lastig. Denk bijvoorbeeld aan een ondernemer die carnavalskleding verkoopt. Die kan natuurlijk een zaak openen waar particuliere klanten hun outfit voor het feest kunnen kopen. Dat kan online of in een fysieke winkel. Maar groothandel is eveneens een mogelijkheid. Als je voor dat laatste kiest dan is het belangrijk dat je weet welke trends er spelen. Carnaval speelt vaak in op de actualiteit. Dus als je gaat inkopen voor het volgende seizoen dan is het belangrijk om het nieuws te volgen. Wat speelt er in de wereld? Hoe willen de carnaval vierende mensen er straks bij lopen?

Verbreed je doelgroep

Alleen kleding voor carnaval verkopen beperkt je in je mogelijkheden om een goede omzet te halen. Als je je assortiment uitbreidt met andere feestkleding dan draai je ook omzet als het carnaval allang voorbij is. Er zijn meer gelegenheden waarvoor mensen zich opvallend willen uitdossen. Veel dorpen en steden hebben bijvoorbeeld jaarlijks of eens in de vijf jaar een feestweek. Steeds vaker wordt hiervoor ook een feestelijke optocht georganiseerd. Dan willen mensen er op hun grappigst en opvallendst uitzien.

Voor ieder wat wils

Een winkel die feestkleding en carnavalskleding verkoopt doet er wijs aan om een zo breed mogelijk assortiment aan te bieden. Zorg ook dat je kleding hebt voor zowel volwassenen als kinderen. Vooral kinderen hebben vaak meer gelegenheden per jaar om zich te verkleden. Een speciale dag op school bijvoorbeeld of een kinderfeestje. De ouders willen dan graag uitpakken zodat hun kind er op zijn of haar mooist en leukst uitziet.

Bekijk de trends voor een scherp inkoopbeleid

Als je goed en scherp wilt inkopen is het belangrijk om de trends te volgen. Wat is hip en wat is hot? Welke actuele thema’s spelen er? Pas wel op dat je niet te controversieel bent. Ook al wordt er kleding aangeboden voor een bepaald thema, sommige onderwerpen zijn ‘not done’, zoals rampen en oorlogen. Pas daar dus mee op en koop het liever niet te royaal in. De kans is groot dat je met een voorraad blijft zitten die je niet meer kunt verkopen.

Regionale verschillen

Bij het inkopen van feestkleding is het interessant om rekening te houden met regionale verschillen. Het zuiden van het land staat onmiskenbaar bekend als carnavalsregio. Maar dit feest wordt ook in Zeeland en Gelderland gevierd en ook steeds vaker in het noorden van Nederland. Wel is het zo dat in Limburg anders met het feest wordt omgegaan dan bijvoorbeeld in Brabant en Zeeland. De Limburgers zijn al maanden van tevoren bezig met hun outfit. Die moet perfect zijn. Brabanders grijpen makkelijker terug naar een snel gekochte set carnavalskleren. Beide doelgroepen kun je als ondernemer bedienen als je de juiste strategie kiest.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.