Het belang van content marketing voor B2B-bedrijven

8 januari 2024 15:55

Het belang van content marketing voor B2B-bedrijven

Content marketing is uitgegroeid tot een onmisbaar instrument voor B2B-bedrijven die streven naar online succes. Deze strategische benadering richt zich op het creëren en verspreiden van waardevolle, relevante informatie om klanten aan te trekken en te behouden. Content marketing richt zich hoofdzakelijk op het opbouwen van betrouwbaarheid en autoriteit in de branche, het aanspreken van specifieke doelgroepen en het optimaliseren van je vindbaarheid in de zoekmachines. Kortom, om het creëren van betrokkenheid. In dit artikel delen we hoe je alles uit content marketing kunt halen.

Betrokkenheid creëren met content marketing

Er zijn verschillende manieren om een brede betrokkenheid te creëren met content marketing. Hieronder delen we de belangrijkste methoden om alles uit je content marketingstrategie te halen:

Tactieken voor de korte termijn

Om maar direct met de deur in huis te vallen: content marketing vereist altijd een langetermijninvestering. Het kost nu eenmaal tijd om een trouwe achterban op te bouwen. Toch zijn er wel degelijk snel realiseerbare strategieën die helpen bij het behalen van lange termijndoelen, zoals het genereren van leads en het versterken van naamsbekendheid:

  • Begin met professioneel bloggen. Blogposts vormen een essentieel onderdeel van een succesvolle content marketingstrategie. Zakelijk bloggen stelt je in staat om je te profileren als een autoriteit in je branche;
  • Start met webinars. Ook webinars helpen bedrijven als experts gezien te worden middels het delen van waardevolle inzichten. Deelnemers zoeken doorgaans gericht naar oplossingen. Als organisator van de webinar kun je tijdens de sessie direct inspelen op de pijnpunten van het publiek en passende oplossingen presenteren;
  • Promoot je content op social media. Met de juiste timing en relevante content bereik je sneller het juiste publiek. Dit zorgt voor groei van zowel je bereik als je naamsbekendheid.

Tactieken voor de lange termijn

Zoals eerder vermeld is content marketing altijd een langetermijninvestering. In de B2B-sector is het delen van waardevolle content een bewezen strategie om leads, partners en klanten te betrekken bij je organisatie. Hoewel content marketing enige tijd vraagt, staan de volgende tactieken bekend om effectiviteit en blijvend resultaat:

  • Investeer in sociale media. Hoewel 86% van bedrijven sociale media gebruikt, is slechts 32% dagelijks actief. Dit is een gemiste kans, aangezien social media het potentieel heeft om klanten te transformeren tot echte merkambassadeurs;
  • Optimaliseer al je content voor SEO. Met SEO (zoekmachineoptimalisatie) zorg je ervoor dat je content aansluit bij het zoekgedrag van je doelgroep, waardoor je beter gevonden wordt. Een grondig zoekwoordenonderzoek biedt inzicht in de interesses van je ideale klanten, waarmee je je content kunt afstemmen op hun behoeften;
  • Voer geregeld A/B-testen uit. De resultaten van A/B testen variëren voor elk bedrijf en elke doelgroep. Conclusies kunnen pas worden getrokken na herhaalde tests. Wat op dit moment effectief is, kan morgen alweer verouderd zijn. A/B-testen worden daarom als een voortdurende taak beschouwd, waarbij het verleden geen garantie biedt voor de toekomst.

Start met content marketing

Contentmarketing maakt deel uit van sales enablement. Alle content die je voor marketingdoeleinden opstelt, kan namelijk ook voor salesdoeleinden worden ingezet. Zo kan informatie die marketingteams delen in blogposts, ook door salesteams worden toegepast in klantgesprekken. Presult helpt organisaties om met sales enablement aan de slag te gaan. Zo ben je ervan verzekerd dat de leads binnen de kortste keren binnenstromen.

Kijk voor meer informatie op www.presult.nl.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.