Haal alles uit je website of webshop

22 januari 2024 09:00

Haal alles uit je website of webshop

Een bedrijfswebsite biedt online aanwezigheid, draagt bij aan de merkidentiteit en is onmisbaar voor het creëren van zakelijke kansen. Toch maken veel bedrijven nog niet optimaal gebruik van hun website of webshop. Dit kan liggen aan een gedateerd design of gebrekkige gebruikerservaring. In dit artikel leggen we uit hoe je je website of webshop omtovert tot een digitale verkoper die 24/7 in contact staat met je klanten.

Van kijkers naar kopers

Online aanwezigheid is ontzettend belangrijk. Maar liefst 9 van de 10 zakelijke beslissers oriënteert zich namelijk eerst online. Onze eigen klantgegevens bij Presult bevestigen dit patroon. Uit onze analyses blijkt dat prospects gemiddeld vijf pagina’s bekijken en minimaal twee sessies op de website hebben voordat ze een (aankoop)beslissing nemen.

Maar hoe zorg je ervoor dat prospects ook daadwerkelijk overgaan tot aankoop? Door je bedrijfswebsite of webshop te benaderen als een digitale verkoper, kan je website 24/7 in contact staan met klanten.

Elementen van een goede website of webshop

Online verkopen gaat verder dan alleen het presenteren van functionele informatie. De volgende elementen helpen je om meer leads te genereren en je sales een boost te geven:

  • Voordelen voor de klant benoemen. Breng duidelijk de voordelen in kaart die klanten ervaren bij het afnemen van jouw producten of diensten. Focus op hoe jouw aanbod hun specifieke behoeften vervult en problemen oplost. Identificeer en benadruk ook de cruciale functionele eisen die klanten hebben;
  • Referenties. Overweeg zorgvuldig welke informatie je klanten willen horen en zien in referenties. Denk aan eindproducten, het proces, kwaliteitscontroles en eventuele certificeringen om vertrouwen op te bouwen. Visualiseer wat je levert door middel van concrete voorbeelden. Dit geeft potentiële klanten een tastbaar beeld van wat ze kunnen verwachten;
  • Garanties. Denk hierbij aan certificeringen en geld-terug-garanties, waardoor klanten met vertrouwen op je website of webshop kunnen kopen;
  • Veelgestelde vragen. Anticipeer op de vragen die sales vaak moet beantwoorden en integreer deze informatie op je website. Dit versterkt niet alleen de gebruikservaring, maar voorkomt ook onnodig contactmomenten voor basisinformatie;
  • Een goed ingerichte back-end. Een effectieve website geeft niet alleen structuur aan het koopproces, maar vermindert ook de tijd die nodig is voor het verwerken van aanvragen.

Het verlengstuk van de accountmanager

Je kunt een goede bedrijfswebsite zien als een verlengstuk van de accountmanager, een digitale verkoper die 24/7 in contact staat met klanten. De website of webshop ondersteunt de accountmanager op de volgende manieren:

  • Verdiepende informatie. Na een eerste gesprek met een klant stuurt de accountmanager eenvoudig links naar relevante pagina's met verdiepende informatie over producten of diensten;
  • Up-/crossselling. Met het oog op up- en crossselling kan de accountmanager voorafgaand aan het gesprek gerichte informatie over specifieke producten of diensten verstrekken. Dit niet alleen om de interesse van de klant te wekken, maar ook om het gesprek te sturen naar de individuele behoeften van de klant;
  • Expertise delen. Accountmanagers delen eenvoudig informatie over de laatste ontwikkelingen of trends in de markt via bijvoorbeeld blogposts op de website. Hierdoor blijven ze niet alleen op de radar van de klant, maar bieden ze ook waardevolle inzichten;
  • 24/7 beschikbaar. Zelfs buiten kantoortijden om blijft de website door verkopen. Zo zijn bedrijven niet afhankelijk van individuele medewerkers voor interactie met klanten.

Start met sales enablement

Een geoptimaliseerde website of webshop is veel meer dan alleen een visitekaartje, het maakt onderdeel uit van een bredere strategie: een sales enablement framework. B2B digital agency Presult transformeert je website tot een effectieve digitale verkoper die 24/7 in contact met je klanten staat.

Kijk voor meer informatie op www.presult.nl.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.