Genderneutrale teksten worden internationaal de norm

11 mei 2023 09:17

Genderneutrale teksten worden internationaal de norm

In het dagelijks leven heb je het waarschijnlijk al eens voorbij zien komen. Nu kunnen we er in het bedrijfsleven ook al een tijdje niet meer omheen: genderneutrale teksten. De grootste reden hiervoor is wel duidelijk: iedereen moet zich welkom voelen. Of dat nu op kantoor is of vanuit huis tijdens het flexwerken.

Het toepassen van een genderneutraal communicatiebeleid is wellicht even wennen wanneer dit helemaal nieuw voor je is. Het is goed om te kijken naar organisaties die je al voor gingen, zoals de NS die al meerdere jaren kiezen voor een genderneutrale aanspreekvorm en de Gemeente Amsterdam die al een hele tijd bezig is met inclusiviteit. In dit artikel lees je er meer over.

Inclusief communiceren voor werknemers en klanten

Inclusief taalgebruik an sich is niets nieuws. De NS begon er al in 2017 mee, evenals de Gemeente Amsterdam. De laatste tijd is er echter wel meer discussie over, waardoor het nieuw lijkt. Feit is dat genderneutrale teksten alsmaar een grotere rol gaan spelen, ook in het (internationale) bedrijfsleven. Daarom kun je er als ondernemer maar beter alvast op tijd mee beginnen, zodat iedereen die ook maar iets met je organisatie te maken heeft zich welkom voelt. Overstappen op inclusieve bedrijfscommunicatie met behulp van genderneutrale teksten doe je dan ook vooral voor de medewerker en je klanten. 

Met dergelijke communicatie zorg je ervoor dat niemand zich buitengesloten voelt. Ook creëer je een grotere onderlinge verbinding wanneer je kiest voor een aanspreekvorm waarin een ieder zich kan herkennen. Met inclusieve communicatie kun je eigenlijk iedereen bereiken. Dat zorgt uiteraard ook voor de mogelijkheid om je bedrijf verder te ontwikkelen. Je kunt immers een veel groter publiek bereiken met genderneutrale teksten en inclusieve communicatie - ook internationaal gezien. Het enige 'lastige' is het feit dat hoe je genderneutraal communiceert per land verschilt.

Van male bias teksten naar genderneutrale content

Dat zien we alleen al in de Nederlandse taal waarin we vanuit de zogeheten male bias van vroeger uit al teksten schrijven. Dat betekent dat men vaak automatisch teksten schrijft vanuit de hij-vorm. Ook hebben de zelfstandige naamwoorden in onze taal een grammaticaal geslacht waarbij we vaak uitkomen op het mannelijk geslacht. Niet iedere taal heeft dat. Kijk maar eens naar het Engels of het Zweeds. Daar zijn alle woorden 'geslachtloos' waardoor het toepassen van een genderneutrale communicatie gemakkelijker zou moeten zijn. Daarom ervaren veel Nederlanders moeite met het overstappen naar genderneutrale woorden en teksten.

Dit betekent natuurlijk (gelukkig) niet dat het niet mogelijk is om van male bias over te stappen naar inclusieve taal. Bij de communicatie binnen je bedrijf is het bijvoorbeeld prettig om in eerste instantie minder gebruik te maken van woorden die genderspecifiek zijn. Daar kun je zelf mee aan de slag gaan of je huurt een professional in die dit voor jou doet. Kies bijvoorbeeld voor een professioneel vertaalbureau zoals Vertaalbureau Perfect dat alle bedrijfscommunicatie direct in het Engels of een andere internationale taal kan vertalen. Door zo'n samenwerking kun je zelf ook heel wat meer leren over genderneutrale teksten en communicatie en wordt er een stevige inclusieve basis gelegd.

Inclusiever communiceren moeten we vooral zelf toepassen

Hoewel de Nederlandse overheid zelf ook bezig is met het toepassen van inclusief communiceren hoeven we geen nieuwe wetten of regels omtrent dergelijke communicatie te verwachten. Dat betekent dat je niet verplicht bent om binnen je bedrijf over te stappen op deze nieuwe vorm van communicatie. Maar: kijk je naar de ontwikkeling van je organisatie dan is inclusief communiceren eigenlijk niet meer weg te denken. Als ondernemer wil je immers dat iedere medewerker en iedere klant zich gehoord en welkom voelt binnen je bedrijf. Met genderneutrale communicatie bereik je iedereen, wat invloed heeft op de motivatie en productiviteit van je medewerkers en het koopgedrag van je klanten.

Kies je dus voor de toekomst van je onderneming dan is het aan te raden om voor genderneutrale teksten en communicatie te gaan. Natuurlijk is dat niet de belangrijkste reden om over te stappen, maar het is wel iets om in je achterhoofd te houden wanneer je over de toekomst nadenkt. Inclusieve communicatie is op een simpele en succesvolle manier te integreren in je marketing- en bedrijfsplan. Schakel een professionele schrijver en vertaler in om jouw huidige bedrijfscommunicatie om te toveren tot een inclusieve communicatie in verschillende talen waarbij iedereen zich welkom voelt. Dat is fijn voor je klanten en medewerkers én voor de groei van je bedrijf.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.