Elke mkb’er zou Compliance moeten omarmen

18 juli 2017 09:26

Elke mkb’er zou Compliance moeten omarmen

Advocaat Frits Schneider van Borg Advocaten komt meteen tot een waarschuwing: “Het is voor elk bedrijf gevaarlijk om non-compliant te zijn. Elke ondernemer zou zijn eigen organisatie én de werkwijzen die worden gehanteerd, goed moeten laten doorlichten. Doe je dat niet; dan kan je dit zomaar ‘juridisch gedoe’ opleveren.”

Eigenlijk is ‘juridisch gedoe’ een understatement, want op het bestuursrechtelijk vlak kan de toezichthouder sancties en dwangmaatregelen opleggen, terwijl vanuit strafrechtelijk perspectief de officier van justitie boetes kan opleggen, bij de rechter kan vorderen dat de verantwoordelijke een vrijheidsstraf opgelegd zal krijgen of dat de onderneming stilgelegd wordt. De rechter kan daarin meegaan…

Waar hebben we het hier precies over? Ondernemers hebben relatief weinig kennis van het grote aantal toezichthouders dat we in Nederland hebben. Daarvan zijn er meer dan 80, zo stelt Frits Schneider. “Deze hebben aanzienlijke bevoegdheden. Zij toetsen of bedrijven ‘compliant’ zijn; dat wil zeggen: houdt men zich aan de wet- en regelgeving in deze specifieke branche?”

“Mijn belangrijkste advies is om een compliance handboek voor je organisatie op te laten stellen. Daarin worden niet alleen de afspraken vastgelegd die naleving van de voor het bedrijf geldende wet- en regelgeving bevorderen maar daarin kan tevens een integriteitscode opgenomen worden. Denk bij dit laatste bijvoorbeeld aan wat wel of niet als geschenk van derden aangenomen mag worden. Wanneer nagelaten wordt daar duidelijke afspraken over te maken ligt het risico op afhankelijkheid van derden, het risico op chantage, op de loer. Denk ook aan een goede klokkenluidersregeling en stel jezelf daarbij de vraag wat te doen wanneer de klokkenluider zelf boter op zijn hoofd heeft. De onderneming heeft er groot belang bij te voldoen aan de voor haar branche geldende regels om risicovolle conflicten met de betrokken toezichthouders en reputatieafbreuk te voorkomen.”

Onwetendheid

Frits begeleidt hierin. “Het is vaak onwetendheid”, zegt hij. “Ondernemers denken oprecht dat de bedrijfsvoering integer is, maar achteraf blijkt anders. Ik krijg veel verzoeken om een intern bedrijfsonderzoek waarbij ik tevens het compliance niveau betrek. Ondernemers willen weten wat dit voor hen betekent. ‘Is er iets mis in mijn bedrijf dan?’ ‘Voldoen mijn interne regels wel?’ ‘Moet ik een integriteitsonderzoek doen onder mijn personeel?’ ‘Moet ik mijn procedures verbeteren om het bedrijf veiliger te maken?’ ‘Zijn alle transacties helder?’ ‘Is alles wel gemeld wat we hadden moeten melden?’”Frits adviseert in sommige gevallen ondernemers een Compliance Officer aan te stellen. “Deze man of vrouw moet The Pain In The Ass zijn en de directie scherp houden. Dit om ellende in de toekomst te voorkomen; Compliance wordt in de komende jaren steeds belangrijker. Toch benadruk ik dat er geen blauwdruk bestaat: deze zal voor elke organisatie anders zijn. Maar feit is wel dat de consequenties enorm zijn voor een organisatie of ondernemer: ja, het kan zelfs het einde van zijn bedrijf of zijn ondernemerschap betekenen. Door Compliance te implementeren als een vast onderdeel van de bedrijfsvoering, kun je in ieder geval zeggen dat je één belangrijke ambitie voor jezelf en je organisatie wilt nastreven: blijf scherp, voorkomen is beter dan genezen.” «

Borg Advocaten

www.borg-advocaten.nl

Tekst: Jerry Helmers / Fotografie: Ruud Voest

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.