Durf jij lastige vragen te stellen?

2 oktober 2017 09:43

Durf jij lastige vragen te stellen?

Iedereen kent wel iemand die staat te trappelen om voor zichzelf te beginnen. Dan is de makkelijkste weg misschien wel om een bedrijf over te nemen. Een mooie klantenkring, gemotiveerd personeel en een prachtige productlijn krijg je er ‘gratis’ bij. “Teveel enthousiasme is een onderschatte valkuil.”

Gerda Nobel wil er lastige vragengeen twijfel over laten bestaan: een bedrijf overnemen kan zeker succesvol uitpakken. Want je hoeft inderdaad niet bij nul te beginnen. Je kunt een onderneming die al goed loopt verder uitbouwen. “Maar het is heel verleidelijk om je blind te staren op hoe het nu gaat met het bedrijf. En je ogen grotendeels te sluiten voor de situatie zoals die wordt: namelijk met een nieuwe eigenaar aan het roer.”

Waardestijging

De sfeer op de werkvloer, de relaties met klanten en leveranciers, de inventaris, het kennisniveau van het personeel… Allemaal zaken die van invloed zijn op de mate waarin een onderneming succesvol kan zijn. De financiën rondom de koop van een bedrijf zijn eigenlijk maar een fractie van waar het bij een overname echt om draait. “Ben jij in staat om het bedrijf zoals het er nu voor staat te laten stijgen in waarde? Dát is de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen.”

Als overnameadviseur heeft Gerda Nobel de afgelopen 25 jaar al heel veel enthousiaste kopers en verkopers begeleid bij bedrijfsovernametrajecten. Vaak met succes. “Maar soms moet je toch op de rem gaan staan. Kijk, je kunt bij geen enkele overname succes garanderen. Daarvoor zijn er teveel politieke en sociaaleconomische factoren waarop je als individu of bedrijf geen invloed hebt. Maar hoe breder je je oriënteert, hoe meer je weet over het bedrijf en hoe beter je jezelf leert kennen als mens en als potentieel ondernemer, hoe groter je kans van slagen.”

Gerda Nobel heeft een hele duidelijke focus: empoweren van de koper. “Uiteindelijk wil ik niet perse dat iemand een bedrijf koopt. Ik wil dat diegene echt waarde kan toevoegen aan die onderneming en zijn eigen carrière naar een hoger plan kan tillen. Dat is voor mij serious business.”

Nooit Hetzelfde

Geen overname is hetzelfde. Dat is zo ongeveer het enige wat honderd procent vaststaat. “Als je een bedrijf wilt kopen ga je nooit over gebaande paden. Je kunt niet ‘afkijken’ bij de concullega, zogezegd. Het enige wat wel gebruikelijk is, of wat in elk geval gebruikelijk zou moeten zijn, is het stellen van lastige vragen.” En dat klinkt eenvoudiger dan het is. Want een redelijke prijs bepalen voor een bedrijf vraagt om grondig onderzoek. “Dat gaat veel verder dan een kritische blik in de boeken. Je wilt de sleutelpersonen van het bedrijf ontmoeten, je moet de sfeer in het bedrijf kennen om te weten of dat werkbaar wordt voor jou, je wilt weten hoe groot de gunfactor van de huidige eigenaar is: misschien vertrekken klanten of businesspartners als hij of zij niet meer aan het roer staat.” Je wilt ook weten welke lijken er in de kast zitten, welke valkuilen je kunt tegenkomen. “Mensen kopen vaak maar eens in hun leven een bedrijf en hebben niet de kennis om deze overname in al zijn facetten te overzien.”

Al vanaf het begin van het koopproces is er specialistische kennis nodig om een goed beeld te krijgen van het bedrijf. “Vanuit mijn vak als bedrijfsovernameadviseur analyseer en waardeer ik bedrijven. Ik weet op welk moment je welke stappen moet zetten. Daarom stel ik mij met Overname & Opvolging Regisseur nadrukkelijk op als regisseur van dat proces. Ik bundel alle expertise - juridisch-fiscaal maar ook milieutechnisch enzovoorts - die nodig is voor het proces. Zo wordt de koper goed begeleid op alle gebieden van de overname en koopt hij of zij het bedrijf dat het best bij hem of haar past.” «

Overname & Opvolging Regisseur

W.M. Dudokweg 83 1700 BD Heerhugowaard

Telefoon 0299 – 40 51 96

E-mail info@ooregisseur.nl

www.ooregisseur.nl

Tekst: Isabelle Brus / Fotografie: Marcel Rob

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.