De kracht van storytelling: Is dit de beste vorm van content voor ondernemers om hun doelgroep te bereiken?

17 juli 2023 09:33

De kracht van storytelling: Is dit de beste vorm van content voor ondernemers om hun doelgroep te bereiken?

Bedrijven streven ernaar zich te onderscheiden van de concurrentie. Dat is een belangrijke taak die steeds uitdagender wordt. Gelukkig zijn er diverse marketingstrategieën die, mits juist ingezet, erg effectief kunnen zijn. Eén zo'n strategie is storytelling, waarbij ondernemers de kracht van verhalen gebruiken om hun doelgroep aan te spreken.

Het krachtige marketingmiddel van een verhaal

Storytelling, vaak toegepast binnen copywriting, is een marketingmiddel waarmee ondernemers hun producten of diensten kunnen promoten. Dit middel onderscheidt zich van andere marketingtechnieken doordat bedrijven een verhaal gebruiken om op een dieper en emotioneel niveau verbinding te maken met potentiële en bestaande klanten.

Onze hersenen zijn van nature afgestemd om verhalen te begrijpen en te onthouden. Verhalen vormen een boeiende en logische manier om kennis en feiten te verwerken, en maken complexe informatie begrijpelijk. Volgens een studie van de Stanford University School of Business blijven verhalen tot 22 keer beter in ons geheugen hangen dan kale feiten en cijfers.

De reden dat we verhalen beter onthouden, ligt ook in de emoties die ze oproepen. Ze kunnen ons laten lachen, huilen, inspireren en ontroeren. Situaties gekoppeld aan bepaalde emoties blijven we beter onthouden.

Creëer een verhaal waar mensen zich in herkennen

Met storytelling kan jouw bedrijf zich onderscheiden van de concurrentie. Je komt authentieker en menselijker over en kunt diepere relaties met klanten ontwikkelen. Uit een studie van het Journal of Marketing Research bleek dat consumenten tot twee keer meer betalen voor merken wiens verhalen resoneerden met hen.

Hoe creëer je een verhaal waar mensen zich mee kunnen identificeren? Het belangrijkste is dat het verhaal authentiek en op waarheid berust. Denk aan het delen van het oprichtingsverhaal of succesverhalen van klanten, maar ook het verhaal rond het probleem dat jouw bedrijf oplost. Veel consumenten zullen het probleem herkennen en hier bepaalde emoties bij voelen. Het wordt dan een stuk makkelijker om jouw producten of diensten, die dit probleem oplossen, aan de doelgroep aan te bieden.

Storytelling als marketingmiddel gebruiken

Voordat je jouw verhaal creëert, is het belangrijk om eerst je doelgroep beter te begrijpen. Daarna bepaal je een boodschap die het publiek inspireert en raakt. Vervolgens zoek je naar authentieke elementen die jouw bedrijf uniek maken en onderscheiden van de concurrentie. Op basis van deze boodschap en unieke elementen ontwikkel je een verhaallijn. Houd het verhaal persoonlijk, zodat mensen zich ermee kunnen identificeren.

Verspreid vervolgens je verhaal in diverse vormen op de juiste platforms. Blogs, video's, podcasts en social media posts zijn enkele manieren om je verhaal te delen met de wereld.

Je hoeft het proces van storytelling niet alleen aan te pakken. Je kunt bijvoorbeeld een ervaren copywriter inschakelen die weet hoe ze jouw verhaal het beste op papier kunnen zetten. Een bedrijf als Copywritings kan je daarbij ondersteunen. Hun getalenteerde copywriters weten hoe ze jouw verhaal met je doelgroep moeten delen én zorgen ervoor dat deze verhalen ook goed in zoekmachines gevonden worden.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.