De horecabranche heeft het moeilijk dit jaar

8 juni 2023 13:31

De horecabranche heeft het moeilijk dit jaar

In sommige Europese landen is het nog heel gebruikelijk om aan het eind van de dag voor een aperitief op een terrasje te gaan zitten. Ook wordt er vaak uitgebreid buiten de deur geluncht. In Nederland bestaan dit soort gewoonten eigenlijk niet. Hierdoor mist de horeca al een bepaalde vaste omzet. De horeca in Nederland heeft het dan ook zwaar.

Toch komt dat niet doordat de klanten hun weg naar het café of restaurant na de pandemie niet meer hebben teruggevonden. Het heeft voornamelijk met andere ontwikkelingen te maken.

De invloed van personeelstekort op goedlopende bedrijven

De horeca staat niet bekend als een branche waar je hoge salarissen kunt verdienen. Dat is op zich jammer, want het werk is meestal afwisselend en je komt er bovendien heel veel verschillende mensen tegen. Dit minder positieve imago van de horeca zorgt ervoor dat vooral jongeren niet meer voor de horeca kiezen als ze op zoek zijn naar een bijbaantje.

Als er geen mensen zijn om de gasten te ontvangen of te bedienen, kun je als horecaondernemer niet de kwaliteit en de service bieden die je gewend bent. Dit betekent dat het ook voor bedrijven die in principe goed lopen, een hele opgave wordt, of al is, om hun klanten te behouden.

Een oplossing zou zijn dat we er als klant meer een gewoonte van maken om de mensen die in de bediening werken een fooi te geven. Dit maakt het werken in de horeca wellicht aantrekkelijker. Minder personeel leidt tot mindere service, waardoor ook de omzet terugloopt. Tot slot zien we dat er net als in Duitsland steeds minder fooi wordt gegeven.

Hoge rekeningen als extra kostenpost

Een grote oorzaak van de toename van faillissementen in de horeca zijn de hoge energiekosten. Deze kostenstijging trof vooral de bedrijven die voor de verwarming van hun horecagelegenheid gas gebruiken. Maar zoals wellicht bekend is, wordt in veel professionele keukens ook op gas gekookt. De stijging van de huurprijzen heeft tevens gezorgd voor meer faillissementen in de horeca.

Deels kunnen deze prijsstijgingen misschien doorgerekend worden in de prijzen op de menukaart. Maar dat is niet altijd mogelijk. Met de toenemende kosten in het levensonderhoud zijn klanten natuurlijk eveneens kritisch geworden. Ze letten dan ook meer op wat ze moeten afrekenen voor een kop koffie, een lunch of een diner. En als de prijs niet in verhouding tot het gerecht is, zullen de klanten een volgende keer niet meer terugkomen.

Met creativiteit de concurrentie voorblijven

Veel mensen maken foto’s van de gerechten die ze in een restaurant eten. Of ze laten op social media zien hoe mooi de omgeving van een hotel is. Hoe meer positieve aandacht een horecabedrijf krijgt, hoe groter de kans is dat ze door nieuwe klanten gevonden worden. Je kunt dit aan het toeval overlaten, maar je kunt hier natuurlijk als bedrijf ook een actieve rol in spelen. Creatief zijn en de unieke identiteit van het bedrijf benadrukken, geeft een voorsprong op de concurrenten.

Door speciale thema-avonden te organiseren of nieuw ontwikkelde gerechten in de schijnwerpers te zetten, laat een horecabedrijf zien dat het zich onderscheidt van de concurrenten. Het is voor klanten de moeite waard om dat bedrijf te bezoeken. En daar profiteert de horecaondernemer dan weer van.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.