Contact of contract? De klantbehoeften opnieuw leidend maken

11 juni 2018 12:13

Contact of contract? De klantbehoeften opnieuw leidend maken

Stilzwijgende verlenging, lange looptijden, tussentijdse indexatie – veel bedrijven merken dat ze bij het aflopen van hun contract aanmerkelijk duurder uit zijn met hun printservice, telefonie of autoleasing dan hen aan het begin ervan was voorgespiegeld. De technologie evolueert steeds sneller, maar sommige businessmodellen blijven stug steken in de tijd. Het zijn verdienmodellen, maar niet voor u. The Clever People is bezig deze markten open te breken en de klant weer de centrale plaats te geven waar hij altijd al recht op heeft gehad.

Tekst: Jeroen Kuyper, Fotografie: C’est Sas Fotografie

“Het bestaansrecht van een bedrijf wordt gevormd door zijn klanten,” zegt Nando Akkermans, die samen met Mark Meijer drie jaar geleden The Clever People heeft opgericht. “Hun behoeften moeten leidend zijn en niet de bepalingen van het contract. In onze vorige functies, bij grote marktspelers, hebben we de frustraties van klanten van nabij ervaren. Dat moet anders kunnen, dachten we, niet alleen uit moreel oogpunt maar ook omdat de digitalisering dat mogelijk maakt.”

Clevere dienstverlening

The Clever People biedt daarom eerst en vooral een laagdrempelige dienstverlening, die verder gaat dan alleen het leveren van het product en/of dienst. The Clever People denkt echt met u mee, om zo uw kantooroplossingen slimmer te realiseren. Bijvoorbeeld Clever Printing. Het leasen van multifunctionele printers en copiers gaat vaak via langlopende contracten met ondoorzichtige voorwaarden en onverwachte nacalculaties. “Je kunt je als ondernemer afvragen waarom je überhaupt vijf jaar aan een contract moet vastzitten en dus onnodig lang met verouderde apparatuur moet werken. Wij van The Clever People doen dat alvast niet. Wij doen evenmin aan een tussentijdse prijsindexatie, want met 10% op jaarbasis is de klant dan aan het eind van de rit de helft duurder uit. Dat kost het MKB jaarlijks zes miljoen euro. Wij maken ook geen verschil meer tussen kleur en zwart wit printjes. Aanbieders die een hogere prijs rekenen voor een kleurenprint -en dat doen ze allemaal – kunnen dat niet meer verantwoorden met een beroep op de kosten, maar zolang niemand dat weet, en dus niemand hiertegen protesteert, blijft dat verschil gehandhaafd. Bedrijven betalen zo flink teveel. Uit onderzoek van ons, blijkt dat 86% van de ondernemers en managers denkt over tien jaar nog steeds documenten uit te printen. Een steeds groter wordend deel daarvan zal in kleur zijn.”

De dienstverlening van The Clever People gaat verder dan alleen Clever Printing. Zo kan een bedrijf via Clever Legal zijn contract laten screenen voor een prijs die veel lager ligt dan het uurloon van een advocaat. “We tonen de bedrijven op welke voorwaarden ze moeten letten, op de ware betekenis van de kleine lettertjes,” aldus Mark Meijer.

Goed geolied E-commerce platform

De prijzen kunnen dus wel degelijk omlaag en ze zijn dus ook een stuk lager bij The Clever People. Want alleen de knuppel in het hoenderhok werpen volstaat niet om de markt op te schudden. Je moet ook de daad bij het woord voegen. Daarom hebben Nando Akkermans en Mark Meijer een groep van toegewijde medewerkers én leveranciers en installateurs rond zich verzameld om een duurzame omwenteling te bewerkstelligen “Bij traditioneel werkende aanbieders wordt het  oneigenlijke extra rendement dat ze via de kleine lettertjes maken verspild aan overhead,” aldus Nando Akkermans. “Wij hebben dat extra rendement niet, maar ook die overhead niet, omdat we van The Clever People een goed geoliede serviceorganisatie met E-commerce platform hebben gemaakt. We zijn verregaand geautomatiseerd. Daardoor kunnen we onze kosten beter in de hand houden, maar ook een betere service bieden dan traditionele aanbieders. Wij kunnen storingen oplossen op afstand en we garanderen anders een vervangapparaat binnen vier uur.”

De menselijke kant

Automatisering is het hart maar niet de ziel van het platform. Door de niet-menselijke kant van de processen ook zoveel mogelijk niet door mensen te laten uitvoeren kan The Clever People extra tijd en aandacht investeren in het persoonlijk contact . “De bedoeling van onze intensieve communicatie is niet alleen onze boodschap te zenden maar vooral ook feedback te ontvangen van onze klanten,” verduidelijkt Nando Akkermans. “Zo kunnen we onze dienstverlening op een steeds hoger peil brengen.  Want we zijn ons ervan bewust niet de enige ondernemers te zijn die op deze manier denken en handelen. Disruptie is overal gaande. Tesla heeft de autowereld opgeschud en Coolblue heeft verandering gebracht op een nog veel breder front. De feedback van klanten heeft daar de vorm aangenomen van een enorme datastroom. Met behulp van die data kan Coolblue fabrikanten benaderen met een gedetailleerd beeld van wat de eindgebruiker werkelijk wenst. Zo wordt eindelijk niet langer het aanbod maar opnieuw de vraag (lees klant) leidend. Op een bescheidener vlak hopen wij voor de sectoren waarin wij actief zijn – printen, scannen en telefonie – een gelijkwaardige revolutie in gang te zetten.”

The Clever People is gevestigd in het Tribes gebouw op Flight Forum 840 in Eindhoven.

Voor meer informatie, bel naar: 0850 – 201 510  of ga naar: www.thecleverpeople.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.