Bereid je horecabedrijf voor en zet jezelf (weer) op de kaart

6 oktober 2023 09:20

Bereid je horecabedrijf voor en zet jezelf (weer) op de kaart

Als er één sector is waarbij rages, trends en tijdelijke revoluties een enorme rol spelen, dan is het de horeca. Grotere restaurants gaan de concurrentie met elkaar aan om de hongerige gasten naar de tafels te lokken, waar zij verbluft worden met uiteenlopende, spannende gerechten. Als we de afgelopen tijd iets hebben geleerd, dan is het dat dit een moment is om weer een pas op de plaats te maken. De kritische consument kijkt naar tal van factoren en heeft vaak net iets minder te besteden tijdens het avondje uit eten met de partner. Daarom is dit een goed moment om je horecazaak klaar te maken voor de toekomst en jezelf weer (letterlijk) op de kaart te zetten.

Van exclusieve delicatessen naar een plaatselijk gerecht?

Vooralsnog lijkt 2024 niet het jaar te worden van de spannende gerechten met buitenlandse, verbasterde namen. De trend lijkt juist te bewegen in de richting van streekgerechten met lokale ingrediënten, waarbij zelfs de groenten die je zelf verbouwd hebt in de wok inductie bereid worden voor de gasten. Hoeveel van de gerechten waar jouw regio om bekendstaat staan er eigenlijk op jouw menukaart? En gebruik je de ingrediënten uit de nabije omgeving? Wanneer je dit doet, laat dit de gasten dan vooral weten, bijvoorbeeld met een flyer of informatiebordje naast je koffiemolen horeca

Duurzaamheid is een belangrijke speler in de Nederlandse horeca, waarbij het belang benadrukt wordt van samenwerken met lokale ondernemers zoals boeren en telers. Het grootste voordeel daarbij is dat dit de kwaliteit van het eten ook ten goede komt. Ingrediënten die vers van het land komen, zijn immers veel smakelijker dan ingrediënten die in een ander continent verwerkt zijn en ingevroren aangeleverd worden. Laten we eerlijk zijn, na je eerste contactgrill kopen leg je toch liever een verse burger op je grill dan een plakje vlees waarvan je de herkomst en samenstelling niet kent?

Wees niet bang om het roer om te gooien

Merk je dat het aantal gasten terugloopt of dat je te veel omzet mist? Wees dan niet te bang om grote veranderingen door te voeren, maar wees tegelijkertijd voorzichtig. Voer die grote veranderingen door én zorg ervoor dat je een goed georganiseerde heropening regelt, want dát is het moment waarop alle gasten weer eens komen kijken om te zien wat jij nou precies gedaan hebt. Verras je daar met streekgerechten, verduurzaming en samenwerkingen met lokale ondernemers, dan is de kans groot dat je er weer een flink aantal stamgasten bij hebt. 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.