Bedrijven lopen achter op digitale ontwikkelingen

16 juli 2018 13:27

Bedrijven lopen achter op digitale ontwikkelingen

HAARLEM – “Alleen bedrijven die de kansen pakken die digitalisering biedt zullen groeien en overleven”, stelt Petra Fehring, oprichter van de Academie voor Virtueel Professionals. Negentig procent van het MKB groeit niet of nauwelijks. Dat blijkt uit het jaarbericht ‘Staat van het MKB 2017’.  

Fehring: “Bedrijven die verlies draaien of failliet gaan zijn meestal niet op tijd meegegaan met de digitale ontwikkelingen. Alleen bedrijven die daarin voorop lopen zullen blijven groeien. Naast het automatiseren van bedrijfsprocessen wordt het voor bedrijven steeds belangrijker om online zichtbaar te zijn. Deze bedrijven worden daardoor beter gevonden door potentiële klanten.” In het jaarbericht ‘Staat van het MKB 2017’ dat is uitgebracht door het Nederlands Comité voor Ondernemerschap en Financiering staat vermeld dat de groei in het MKB grotendeels gerealiseerd wordt door slechts tien procent van alle ondernemingen. Negentig procent groeit niet of nauwelijks. De productiviteit bij vooral de kleinste ondernemingen neemt af en zij kunnen hierdoor niet meer effectief concurreren.

Ondernemers hoeven het niet zelf te doen

Fehring: “Kleinere ondernemers worstelen met de nieuwe mogelijkheden en tools, hebben te veel taken, gebrek aan tijd en ze missen overzicht, structuur en inhoudelijke of technische kennis. Daarnaast steken zij vaak te weinig tijd in hun marketing voor een succesvol resultaat.” De Academie voor Virtueel Professionals leidt werknemers en zelfstandig ondersteunde professionals op om te beschikken over de juiste kwaliteiten en vaardigheden. Fehring: “Zo’n 65 procent van de ondernemers volgt trainingen om meer kennis te krijgen. Vaak leren zij welke stappen ze moeten zetten om online succesvol te worden, maar lopen vast met de inrichting van systemen en tools. Daar komt heel veel bij kijken. Echter, je hoeft het niet zelf te doen. Investeer in je medewerkers of huur een zelfstandig professional in die het voor jou kan uitvoeren en implementeren. Zo hou je je eigen tijd beschikbaar voor het bepalen van de juiste strategie.”

Kennis

Met de certificeringsopleiding Virtueel Succes leren ondersteunende professionals vakinhoudelijk hoe ze optimaal online marketing kunnen toepassen en processen automatiseren. Fehring: “Ik hoor vaak dat een ondernemer die samenwerkt met iemand die door mij is opgeleid, aan andere ondernemers adviseert om te kiezen voor samenwerking met een gecertificeerd professional. Deze beschikt over de juiste expertise om de vraagstukken van de ondernemer op te pakken en kan bovendien adviseren en ondersteunen in de bedrijfsgroei.” Voor meer informatie: www.academievirtueelprofessionals.nl.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.