8 redenen waarom je als bedrijf wilt verduurzamen in 2024

17 januari 2024 15:20

8 redenen waarom je als bedrijf wilt verduurzamen in 2024

1. Betere reputatie

Uit onderzoek is gebleken dat driekwart van de Nederlandse consumenten duurzaamheid bij bedrijven in het algemeen belangrijk vindt (bron: What’s Happening Retail rapport 2023). Je zet je bedrijf dus in positief daglicht als je actief aan de slag gaat met duurzaamheid. Het is belangrijk om deze ontwikkelingen ook te laten zien op een eerlijke en transparante manier (pas op, geen greenwashing!). Bouwen aan een goede reputatie zal het vertrouwen in je bedrijf vergroten. Hierdoor zullen mensen sneller geneigd zijn zaken met je te doen. Een win-win dus!

2. Stijgende omzet

Wanneer jij je dienst of product duurzaam weet te maken, zal je dat waarschijnlijk merken in je omzet. De vraag naar producten en diensten met een duurzaamheidskenmerk stijgt. Dit zien we bijvoorbeeld in de supermarkt, waar de verkoop van voeding met duurzaamheidskeurmerk jaarlijks stijgt (bron: CBS). Ook in de zakelijke markt zie je steeds vaker het duurzaamheidsaspect een rol spelen. Bij veel aanbestedingen en langdurige opdrachten wordt het duurzaamheidsaspect zwaar meegewogen.

3. Voorbereid op toekomstige regelgeving

De aarde draait door en op wereldniveau merken we steeds meer van het veranderende klimaat. Met de Europese klimaatdoelen die gesteld zijn zullen er vroeg of laat aanvullende regels worden opgesteld waar bedrijven aan moeten voldoen. Wanneer jij nu al in actie komt, hoef je straks niet op de valreep te verduurzamen en ben je voorbereid op wat er komt.

4. Meer tevreden werknemers

Steeds meer werknemers vinden duurzaamheid een belangrijke factor bij het zoeken van een nieuwe baan. Het is voor veel werkzoekenden een pluspunt dat het werk wat ze doen zingevend is en dat het werk bijdraagt aan het milieu en de maatschappij. Een duurzame baan motiveert!

5. Nieuwe klanten bereiken en huidige klanten behouden

Met een positieve verandering in duurzaamheid zul je mogelijk ook meer potentiële klanten interesseren en bereiken. Ook kun je vanuit een andere invalshoek een nieuwe doelgroep aanspreken. Aan de andere kant is het blijven interesseren van je huidige klanten ook belangrijk. Omdat duurzaam ondernemen de nieuwe standaard wordt, zul je mogelijk klanten verliezen wanneer je geen stappen neemt in verduurzaming. Ook in de kleine details, zoals verpakking en relatiegeschenken.

6. Toegang tot groen kapitaal

Steeds meer investeerders geven de voorkeur aan bedrijven die zich actief inzetten voor duurzaamheid. Door te verduurzamen vergroot je de kans om toegang te krijgen tot groen kapitaal en investeerders die waarde hechten aan milieubewust ondernemen. Daarnaast zijn er nog veel subsidies en belastingvoordelen mogelijk. Onder andere de Kamer van Koophandel kan hierin een goede gidsfunctie vervullen. Het biedt mogelijkheden voor groei en expansie.

7. Lagere energiekosten

Voor het verduurzamen van je kantoorpand met bijvoorbeeld zonnepanelen zul je eerst een investering moeten doen, maar vervolgens zul je het positieve effect merken in je energierekening. En met de huidige kosten van energie en eventuele stijgingen, zul je jezelf in de toekomst dankbaar zijn.

8. Positieve invloed als bedrijf

Als bedrijf heb je de kracht om een positieve invloed uit te oefenen op klanten en doelgroepen door duurzame keuzes te maken. Wanneer jouw bedrijf duurzame keuzes maakt en daarmee een voorbeeld stelt, motiveer je daarmee mensen om ook duurzame keuzes te maken. En als mensen dat maar vaak genoeg zien, bij zoveel mogelijk bedrijven, is dat effect groter dan je denkt.

Dus, waarom zou je verduurzamen nog uitstellen? Begin vandaag nog met een goede stap door te zorgen dat je duurzame relatiegeschenken voor 2024 in huis haalt. Zo werk je gelijk aan die betere reputatie en een positieve invloed!

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.