5x tips om meer uit online marketing te halen

26 maart 2021 12:55

5x tips om meer uit online marketing te halen

Meer omzet en meer groei. Als ondernemer wil je hier natuurlijk niet alleen van dromen, maar je wilt er ook werk van maken. Tijd voor actie! Ontdek hoe je meer uit online marketing activiteiten kunt halen met deze 5 praktische tips.

Wellicht klinken de begrippen SEO en SEA je bekend in de oren. Deze twee effectieve middelen zijn cruciaal wanneer je meer uit online marketing wilt halen. In de 5x tips zullen de onderwerpen SEO en SEA aan bod komen. Daarom extra handig om te weten waar deze begrippen voor staan:

  • SEO: met SEO (zoekmachine optimalisatie) zorg je ervoor dat je webpagina’s Google-vriendelijk ingericht zijn, zodat ze daadwerkelijk hoog gaan ranken in de zoekmachine. Een voordeel van SEO is dat je niet aan Google betaalt per klik.
  • SEA: met SEA (zoekmachine advertenties) betaal je aan Google, maar het grote voordeel is dat je – afhankelijk van je budget – direct bovenaan in Google komt. Het resultaat is direct zichtbaar. Let er wel op dat je website alsnog goed eruit moet zien, wil je geen klanten afschrikken.

Tip #1: bespaar geld op online advertising

Google verdient nog steeds ontzettend veel geld aan niet-geoptimaliseerde online advertenties. Zorg ervoor dat jouw Google Ads budget zo effectief mogelijk besteed wordt. Dit kan eenvoudig door een big data analyse uit te voeren.

In deze analyse kijk je of er op niet-relevante zoektermen wordt geadverteerd en sluit je deze zoekwoorden vervolgens uit. Win – win: je betaalt niet meer voor onnodige zoekwoorden én je houdt meer budget over om in relevante zoekwoorden te investeren.

Tip: kijk naar de zoekwoordprestaties van het afgelopen jaar, wat ging goed? Wat kan je verbeteren zodat je zo efficiënt mogelijk kan adverteren op google?

Tip #2: scoor hoger in Google met content

Content is heel belangrijk voor Google om te begrijpen waar een bepaalde webpagina over gaat. Door de juiste zoekwoorden te verweven in de tekst, snapt Google steeds beter waar de tekst over gaat. Let wel op dat je de tekst niet alleen voor Google zelf schrijft. Juist Google vindt het erg belangrijk als content klantvriendelijk is. Een SEO tekstschrijver beheerst dit tot in de puntjes. Zorg dus dat de teksten voor je website geschreven worden voor de klant, beantwoordt prangende vragen in de content.

Praktische tips:

  • Zorg dat je de doelgroep begrijpt, wat willen ze weten?
  • Zorg dat je een inzicht hebt in de termen waar de doelgroep op zoekt
  • Zorg voor een goede balans tussen commerciële en informatieve content

Tip #3: optimaliseer je website

Een pagina die véél te langzaam laadt, is voor iedere bezoeker een doorn in het oog. Niet alleen dat, ook rommelige websites doen het slecht bij bezoekers. Zorg er daarom voor dat je website op-en-top geoptimaliseerd is. Een gebruiksvriendelijke website wordt beloond. Hoe beter de website is voor de gebruiker, hoe hoger je website gewaardeerd wordt door Google.

Investeer in de volgende punten voor een goede website:

  • De snelheid van je website
  • Zorg voor een leesbare lay-out
  • Creëer een duidelijke pagina indeling
  • creëer een mobielvriendelijke website.

Vooral het laatste punt is zeer belangrijk aangezien Google voor praktisch alle websites is overgestapt op een mobile-first indexatie.

Tip #4: verbeter de lokale vindbaarheid

Potentiële klanten bezoeken liever winkels of bedrijven in hun omgeving, dan 50 kilometer verderop. Met een geoptimaliseerde Google Mijn Bedrijf vermelding zorg je ervoor dat je website lokaal goed vindbaar is voor je potentiële klanten. Ook door lokale pagina’s te creëren voor bijvoorbeeld ‘fietsenmaker-Gouda’ zul je bezoekers aantrekken via het organische verkeer (SEO).

Tip #5: meet de resultaten

Meten is weten. Wil je meer resultaten halen uit online marketing, dan moet je óók de resultaten meten, evalueren en uitpakken. Op welke manier kun je resultaten meten?

  • Rankings bijhouden: Zorg ervoor dat je in een bestand de rankings bijhoudt. Zo kun je eenvoudig zien hoe een URL op de zoekwoorden scoort
  • Google Analytics instellen: In Google Analytics kun je doelen instellen en bijhouden. Zo kun je meten hoe vaak mensen zich ingeschreven hebben voor de nieuwsbrief en hoe vaak er bijvoorbeeld op een pagina is geklikt. Via Analytics kun je óók inzien welke pagina’s goed scoren.

Online marketing biedt veel kansen voor iedere ondernemer. Zorg ervoor dat je je concurrenten voorblijft en dat je Google tevreden houdt. Een online marketing bureau kan je helpen om deze stappen snel te zetten. Door onder andere deze 5x tips tot in de kleinste details uit te voeren.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.