5 tips om afval scheiden op kantoor aan te sporen

26 september 2022 11:34

5 tips om afval scheiden op kantoor aan te sporen

Het scheiden van afval is belangrijk om het milieu te redden en minder uitstoot te veroorzaken. Uiteraard wil je het scheiden van afval ook op het werk kunnen implementeren. Echter lopen veel ondernemers aan tegen het probleem aan dat niet iedere werknemer hieraan meedoet. Als jij als ondernemer wilt weten hoe je jouw werknemers kunt overtuigen het mkb afval op kantoor te scheiden, lees dan snel verder. In dit artikel delen we namelijk een aantal tips zodat er meer gerecycled wordt.

1. Introduceer gecentraliseerde recyclingbakken

Verwijder losse afvalbakken van werknemers en zet gecentraliseerde afval scheidingsstations rond kantoor. Dit zal er namelijk voor zorgen dat werknemers afval gaan scheiden. Het is makkelijk om alles in een bak onder het bureau te gooien, maar als ze die mogelijkheid niet meer hebben en zich toch de moeite moeten doen om op te staan, is scheiden een kleine stap extra.

2. Promoot lunchtrommels en koffiebekers

Als jouw werknemers iedere dag hun eigen lunchtrommels en koffiebekers gebruiken zal de hoeveelheid afval wat er wekelijks geproduceerd wordt aanzienlijk verkleinen. Je kunt natuurlijk niet verwachten dat iedereen gelijk overstapt op een andere lunch, maar als de helft het al doet is er al de helft minder afval.
Je kunt dit aansporen door alle werknemers een lunchtrommel en koffiebeker te geven.

3. Plaats een compost bak

Het is uiteraard niet de bedoeling dat er een compost hoek op kantoor geplaatst wordt, maar een emmer waar iedereen dagelijks alle organische materialen in verzameld kan al een heleboel afval wegnemen.
Heb je zelf een tuin? Of iemand van je werknemers? Dan zal die vast blij zijn met alle extra compost materiaal. Wat kun vanuit kantoor in de compost bak? Hier volgen een aantal voorbeelden:

  • Etensresten
  • Koffiedik
  • Karton
  • Servetten en papieren doeken

4. Ga papierloos

Het is misschien niet realistisch dat jouw bedrijf volledig papierloos zal worden, maar er zijn verschillende stappen dat je bedrijf kan nemen om het papierverbruik te minimaliseren. Moeder de werknemers aan zoveel mogelijk in de Cloud te werken en alleen het niet gerecyclede papier te gebruiken voor formele documenten.
Als het gaat om inkoop en facturering, werk dan samen met de klantenservice en de boekhouding om alle facturering naar online over te zetten.

5. Implementeer een recycle plek

Maak een ruimte vrij voor alle oude spullen die wel eens hergebruikt kunnen worden. Er kunnen onderdelen worden vervangen als er twee apparaten stuk zijn of misschien zelfs wel van bureaustoelen. Het kan ook zijn dat iemand er thuis nog iets mee kan en het niet weg hoeft. Dit kan een kast zijn met verschillende categorieën, van nietmachines tot oude computers.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.