5 effectieve employer branding strategieën voor het aantrekken van toptalent

15 januari 2024 16:34

5 effectieve employer branding strategieën voor het aantrekken van toptalent

Employer branding draait om meer dan alleen het aantrekken van personeel. Met een sterke employer branding strategie kun je bijvoorbeeld ook personeel motiveren, behouden en soms zelfs laten terugkeren. Toch vormt personeelswerving een groot en belangrijk doel binnen het employer branding traject van veel bedrijven. Met deze tips haal jij zoveel mogelijk uit je campagne; ook als je voor interim recruitment wil gaan.

1. Creëer een duidelijk beeld van wie je zoekt

Bij een employer branding strategie zet je breder in dan bij een job marketing campagne.

Je hebt waarschijnlijk ook meer dan één profiel in gedachten. Toch weet je ongetwijfeld welk type persoon je zoekt. Vraag jezelf dus af: wie past bij mijn bedrijf en wie zou het bedrijf verrijken? Pas het antwoord hierop toe bij iedere stap die je zet in je campagne. Zo spreek je mensen aan die je zoekt, en reageren er minder mensen die niet bij je bedrijf passen. Dat scheelt tijd en energie.

2. Gebruik echte foto’s en verhalen

Eigen beeldmateriaal en verhalen maken een campagne uniek en effectief. Want naast het feit dat advertentieplatforms stockmateriaal herkennen, valt het ook op bij je doelgroep. Daarnaast is dit dé kans om de wereld te laten zien hoe leuk het is om bij jouw bedrijf te werken! Pak dus je (telefoon)camera erbij, schiet wat foto’s en interview je collega’s. Poets hun verhalen niet te veel op; een rauw randje maakt het authentieker en interessanter.

3. Professionals aantrekken door professioneel te blijven

Structuur en consistentie is onmisbaar bij employer branding campagnes. Het creëert vertrouwen bij je doelgroep. Houd dus de tone of voice, stijl van de beelden en achterliggende boodschap gelijk bij elke contentuiting die je maakt. Deel ook jullie werkzaamheden, medewerkers en werkomgeving.

4. Deel de campagne intern

Jij bent waarschijnlijk enthousiast over jullie campagne. Je collega’s zullen dat ook zijn! Vergeet je campagne daarom niet te delen met je huidige medewerkers. Zo houd je iedereen op de hoogte én maak je je campagne misschien zelfs nog succesvoller. Vraag je collega’s om advertenties te liken en delen wanneer ze deze tegenkomen. Zie het als gratis reclame!

5. Zorg dat je personeel ook echt happy is

Het werkgeluk van jouw collega’s is de basis van een goede employer branding campagne. Zo’n campagne heeft weinig zin als alle mooie verhalen verzonnen of aangedikt zijn. Vaak zijn ze ongeloofwaardig, waardoor ze niet converteren (zie tip 2), maar als ze wel converteren is de kans groot dat je splinternieuwe collega’s niet lang blijven. Werk dus eerst aan de tekortkomingen van je bedrijf voor je het gaat promoten.

Zoek je specifiek interim medewerkers?

Als je alleen interimmers zoekt is employer branding misschien niet de beste optie. Dit past beter bij bedrijven die zich graag in de arbeidsmarkt willen positioneren als een aantrekkelijke werkgever. Daarnaast draait het om de lange termijn, waar interimmers juist tijdelijk voor je werken. Gelukkig bestaan er bedrijven die interimmers aanbieden.

Klaar om je nieuwe collega’s te verwelkomen?

Als je versterking zoekt binnen je team kom je met deze tips al heel ver. Onthoud dat employer branding dus om meer draait dan alleen het zoeken van personeel. Vergeet je EVP (Employer Value Proposition) en de staat van je huidige personeel bijvoorbeeld niet! Daarmee vorm je een sterke basis voor je campagne.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.