3 tips voor het maken van een groeiplan voor jouw innoverende onderneming

28 september 2023 13:24

3 tips voor het maken van een groeiplan voor jouw innoverende onderneming

Groei is het toverwoord in de wereld van ondernemers. Groei draagt namelijk bij aan innovatie, waarmee je je bedrijf kunt verbeteren, meer omzet kunt genereren en internationale samenwerkingen aan kunt gaan.

Ten grondslag aan groei ligt het groeiplan van een onderneming. Hoe gaat jouw bedrijf die beoogde groei namelijk realiseren en wat zijn hierin de speerpunten? In deze blog geven we je drie tips voor het schrijven van een groeiplan, dat jouw werknemers ook daadwerkelijk willen lezen!

1. Samen schrijven over groei

Ten eerste is het van groot belang dat je je realiseert dat je groei als bedrijf wil gaan realiseren. Dat betekent dat je er niet alleen voor staat, maar dat je dat doel samen met een team van werknemers wil gaan bereiken. Om alle neuzen dezelfde kant op te laten staan en geen zaken over het hoofd te zien, raden we je aan om samen met je betrokken collega’s het groeiplan op te stellen. Daarmee bedoelen we niet dat je elke zin samen op papier gaat zetten, maar wel dat er allerlei gesprekken, dialogen en discussies voorafgaan aan het schrijfproces. Hoe denken jouw werknemers over de groei die jij wil realiseren en welke belemmeringen of kansen zien zij daarin? Neem de inzichten van je werknemers serieus en verwerk deze in het groeiplan.

2.  Een groeiplan is geen boek

We geloven direct dat jij als ondernemer in de afgelopen jaren allerlei interessante inzichten hebt opgedaan en ontzettend veel inspiratie hebt om een compleet groeiplan te schrijven. Toch moet je ervoor waken dat je groeiplan geen boek wordt met inzichten uit de afgelopen jaren. Het plan moet to the point, compact en vooral praktisch zijn. Voor veel mensen is het fijn om te horen dat het groeiplan vooral niet te uitgebreid moet worden, maar voor anderen kan dit een uitdaging worden. Heb je de ambitie om ooit een boek te schrijven? Ga dat dan zeker doen, maar laat het groeiplan daar niet het eerste hoofdstuk van zijn.

3. Snel, sneller, snelst is niet de juiste strategie

Ondernemers zijn van het aanpakken en doorpakken. Een idee wordt een project en een project wordt een nieuwe onderneming. Knopen doorhakken is goed, maar laat het snel schrijven van een groeiplan niet het uitgangspunt zijn. Het groeiplan moet sterk worden, richting geven en uitgewerkt zijn, wat niet allemaal mogelijk is als je in rap tempo wat snelle ideeën op papier zet en deze door een ander laat uitwerken omwille van ‘het hebben van een groeiplan’. Merk je dat je moeite hebt met het schrijven van een groeiplan? Laat deze dan door een externe partij schrijven, zoals het geval is met RocketPlan, of vraag om bedrijfsadvies, bijvoorbeeld in de vorm van RocketLaunch.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.