Het einde van de jaarrekening

13 december 2016 09:10

Het einde van de jaarrekening

accountancy

Als goed ondernemer wil je – nee, moet je - op elk moment van de dag weten waar je staat met je bedrijf. Om snel de juiste beslissingen te kunnen nemen. Gaat het goed, gaat het minder, en zo ja waar en waarom? En wat kan ik de komende tijd verwachten?

Informatie die de ‘oude’ accountancy slechts op basis van kwartaal- en jaarcijfers kon geven. Gedateerde informatie, omdat de dag van gister oninteressant is voor wie liever naar morgen kijkt. Dus belandt de jaarrekening ongelezen in de archiefkast en doet alleen nog even dienst bij de aangifte vennootschaps- of inkomstenbelasting. De accountant moet mee in de modernisering van een ondernemerslandschap waarin de administratie vergaand automatiseert en dozen met bonnen en kratten met ordners alleen nog tot gefronste wenkbrauwen leiden. De accountant is definitief bedrijfsadviseur geworden. Want met alleen de cijfers op orde hebben en een jaarrekening klaarmaken, komt hij er niet meer. Dat gelooft zijn klant wel. Die wil weten hoe hij op grond van de up-to-date cijfers vaart en wat hij mag verwachten van de dag van morgen.

Finens

Ook administratiekantoren maken die slag en groeien daardoor naar het level van de accountancy toe. Zo’n administratiekantoor is Finens, met vestigingen in Nederweert en Horst. Het kantoor in Nederweert startte in 2010 onder de vlag van de franchiseorganisatie CijferMeester. Directeur-eigenaren Roel Hermans en Ankie Janssen gingen in 2016 zelfstandig verder onder de naam Finens. Inmiddels heeft Judith Chlod zich als medeaandeelhouder met haar bedrijf in Horst bij hen aangesloten en biedt Finens vanuit Nederweert (6 fte’s) en Horst (2 fte’s) haar financiële diensten aan het mkb aan in zuidoostelijk Noord-Brabant en Limburg.

“Hoe meer het systeem wordt gevuld met cliëntgegevens, hoe meer en beter het zelf een forecast kan maken van bedrijfsresultaten”

Pal naast de ondernemer

“Wij doen als administratiekantoor niet meer onder voor het accountantskantoor”, licht Roel Hermans de evolutie in de branche toe. Die wezenlijke koerswijziging was ook de reden voor het afscheid van Cijfermeester. “Wij richten ons op de echte ondernemers en ondernemingen met personeel.” Het vak is veranderd, constateert ook Judith Chlod. “Wij staan nu meer pal naast de ondernemer, voor wie alleen de dag van morgen interessant is, niet die van gisteren. Alleen als je dicht bij de ondernemer staat, kun je zijn cijfers vertalen naar goede, betrouwbare managementinformatie. Zo ben je continu een meerwaarde en geef je hem de handvaten en de tools om nog beter te ondernemen.”

Complete digitalisering

Een van die tools is een portal om in te loggen en alle geboekte facturen en de tussentijdse resultaten te kunnen inzien. Finens streeft naar een complete digitale samenwerking met klant, inclusief een app om bonnen aan te leveren. Wekelijks komen zo honderden facturen bij Finens binnen. De meeste banken kunnen gekoppeld worden aan het boekhoudpakket van Finens en sturen na toestemming van de cliënt de bankmutaties daar rechtstreeks naar toe. De cliënt heeft ook toegang tot een managementinformatiesysteem en krijgt in de vorm van tabellen en grafieken zijn actuele cijfers te zien. Hij kan inzoomen tot op factuurniveau en openstaande posten en resultaten inzien. Ook beantwoordt Finens alle fiscale vragen en biedt voor grotere ondernemingen ook planning en control aan. Roel: “Wij willen een sparringpartner voor onze cliënten zijn. Zij verwachten dat van ons, evenals de antwoorden op vragen over pensioenen en verzekeringen.” Om toegang te hebben tot die expertises maakt Finens deel uit van netwerken als Fiscount. Want je kunt niet overal verstand van hebben, maar moet wel weten waar je de gewenste informatie kunt halen voor een cliënt.

Proactief adviseren

Door vergaande automatisering krijgt Finens de tijd om zijn cliënten goed te adviseren. “Hoe meer het systeem wordt gevuld met cliëntgegevens, hoe meer en beter het zelf een forecast kan maken van bedrijfsresultaten”, zegt Ankie Janssen. “Zo zijn we in staat om proactief te adviseren, vooruit te kijken en problemen op tijd te signaleren, zodat de ondernemer tijdig maatregelen kan nemen. Want als je ineens de marges ziet kelderen, weet je dat er wat aan de hand is.” Daar heb je meer aan dan aan de jaarrekening, die in ons snelle digitale tijdperk per definitie altijd te laat klaar is. Een ondernemer wil weten hoe het nu met zijn bedrijf gaat en over de dag van morgen praten. De jaarrekening heeft dus haar langste tijd gehad. Judith Chlod: “Neem november, als het jaar bijna weer voorbij is. De perfecte tijd om een ondernemer proactief te adviseren over het benutten van fiscale voordelen voor het einde van het jaar. Daar kan hij dan nog zijn voordeel mee doen.” En daar zijn we eigenlijk ook voor, vindt Ankie Janssen.

Service als kracht

De cijfers bijwerken moet zo goedkoop mogelijk, maar voor een goed advies wil een ondernemer ook best extra betalen, weet Roel Hermans. “Goed administreren kunnen er meer. Wij richten ons vooral op service en advies en willen in de toekomst de mensen in huis hebben die met een ondernemer met verstand van zaken aan tafel kunnen zitten en de cijfers met hem doornemen. Dat is de mooiste manier van samenwerken.” In die service ligt de kracht en meerwaarde van Finens. Zoals Judith Chlod als bedrijfsadviseur. Zij richt zich als adviseur specifiek op grotere ondernemingen, die niet groot genoeg zijn om een controller 40 uur in dienst te hebben. “Die functie vul ik dus voor mijn cliënten in op grond van mijn kennis en de up-to-date cijfers. Je bent soms bijna deel van de club, omdat je zoveel ziet en doorziet waar het efficiënter kan, hoe de marges zijn, hoe met voorraden wordt omgegaan.”

Service is ook direct antwoord geven op cliëntvragen. Zichtbaar en bereikbaar zijn, dicht bij de cliënt staan. Dat is waar Finens voor staat. In een toekomst waarin geen plaats meer is voor jaarrekeningen en de hele administratie digitaal gaat. Vrees om in de Cloud te werken? Stap daar dan maar overheen als ondernemer, want je hebt geen keus.

Tekst: Van Zandvoort Communicatie // Fotografie: Sjef Frijns

 

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.