Werkelijk zo goed als nieuw

10 juli 2020 11:32

Werkelijk zo goed als nieuw

Een iPhone is net als elk ander Appleproduct een bij uitstek begeerlijk toestel. De gebruiker zweert bij een Apple, niet alleen wegens de functionaliteit en de gebruiksvriendelijkheid, maar ook om de vormgeving van het apparaat en de uitstraling van het merk.  Een Appleproduct is echter ook stevig geprijsd, terwijl de aanschaf van een afdankertje de uitstraling helemaal teniet doet. Merkentrouw (brand loyalty) kan op die manier aardig in de papieren lopen, tenzij je kiest voor een refurbished toestel.

Een iPhone kun je niet openmaken. De aantrekkingskracht van het toestel is nu net gestoeld op het ontbreken van schroefjes en andere aanknopingspunten voor de schroevendraaier van een vernielzuchtige of gewoon handige Harry. Die geslotenheid verleent het ook iets unieks: vanaf de fabriek komt het bij zijn eerste gebruiker en die twee gaan vervolgens een verbintenis voor het leven aan. Dat gebruikshuwelijk sluit hergebruik gevoelsmatig uit. Het is als de ridder en zijn zwaard, de dirigent en zijn dirigeerstokje, de balletdanseres en haar spitzen – die mensen gaan ook niet naar de kringwinkel om een tweedehands exemplaar te kopen. Steve Jobs heeft dat goed gezien (en natuurlijk doelbewust zo gedaan). U houdt van Apple? Fijn, maar dan zult u om de zoveel jaar een nieuw toestel moeten kopen, vanwege de software updates en voor uw eigen gevoel.

Weglating van het overbodige

Een Apple is volgens de gebruikers simpelweg beter dan een toestel van een ander merk, of dat nu een desktopcomputer, een mobiele telefoon of een tablet is. Een graficus of een musicus zal zelfs met geen ander merk willen werken. Het is of je een violist vraagt of hij de voorkeur geeft aan een Stradivarius of aan het huismerk instrument van een supermarktketen. Apple apparaten zijn bovendien aanzienlijk mooier van vormgeving. De Power Mac G4 Cube uit 2000 had zelfs zo’n verleidelijk uiterlijk dat hij in het New Yorkse Museum of Modern Art belandde. Jobs zorgde ervoor dat er geen ventilator in zat, geen schuifla, dat er nergens een knopje teveel was. “Zuiver zen”, zei hij, “met weglating van al het overbodige.” En dus ook met een gesloten uiterlijk, gevoelsmatig bestemd voor de eerste koper, de eerste gebruiker. Altijd nieuw, nooit tweedehands.

Hoge prijzen

Bij alle bewondering die de ondernemer en designer Steve Jobs afdwingt, in dit opzicht was hij toch ook gewoon een typische kapitalist. Door de begeerlijkheid van de Appleproducten honderd procent uit te buiten kon hij hoge prijzen vragen, prijzen waarvan zijn concurrenten steevast zeiden dat de consument niet bereid zou zijn ze te betalen. Ze hadden het mis. Ze vonden ook dat Apple met dat gebruikshuwelijk geen dienst bewees aan het milieu. Ze hadden gelijk. Een iPhone of een MacBook is zo’n ingenieus apparaat dat het veel langer zou moeten meegaan dan nu vaak het geval. Want een nieuwe versie die op markt verschijnt, biedt weliswaar allerlei extra’s, maar betekent niet dat de oude plotseling heeft afgedaan. Hergebruik maakt milieutechnisch zeker een verschil.

Volledig reviseren

En hergebruik kan dankzij de mogelijkheid Apple toestellen te refurbishen. De Engelse term kan het beste vertaald worden als reviseren. Dat gebeurt gewoonlijk met motoren, van schepen, auto’s en zelfs vliegtuigen. Een motor reviseren houdt in ze letterlijk en figuurlijk weer zo goed als nieuw maken, want een motor die niet naadloos functioneert is waardeloos. Refurbished.nl doet hetzelfde met iPhones, iMacs, Applewatches en MacBooks. Apparaten die al zijn gebruikt maar nog in een prima staat verkeren worden grondig onder handen genomen. Ze worden voorzien van een nieuwe batterij en alle gegevens van de vorige gebruiker worden gewist. De nieuwste software wordt op het apparaat gezet en ook aan de buitenkant worden eventuele gebruikssporen zorgvuldig verwijderd. Het resultaat is een toestel dat oogt én voelt als gloednieuw. Het werkt ook alsof er nog nooit iemand gebruik van heeft gemaakt, want als koper krijgt u niet minder dan drie jaar garantie. U kunt ermee voor de dag komen alsof het nieuw is, want niemand ziet of merkt het verschil met een apparaat dat net uit de fabriek komt. In alles is deze aankoop hetzelfde als nieuw, op één ding na: de prijs. Het prijsverschil tussen een nieuwe Apple en een refurbished apparaat kan oplopen tot wel 50%. Aangezien we het meestal over honderden euro’s hebben (of zelfs een bedrag met drie nullen) loont het altijd de moeite u eens goed te informeren over deze mogelijkheid. De keuze in toestellen is groot. Ook in dat opzicht hoeft de aanbieder van refurbished versies niet onder te doen voor die de Apple dealer.

De beste uitstraling

En nee, het was niet de bedoeling van Steve Jobs dat zijn toestellen een tweede leven zouden krijgen, maar zou hij er postuum bezwaar tegen maken? Apple verkoopt er geen apparaat minder om, maar het merk komt zo wel binnen het financieel bereik van gebruikers die het anders te duur zouden vinden. Dat geldt voor consumenten maar zeker ook voor ondernemers. Zeker in een bedrijf waar niet alleen de directeur maar ook andere medewerkers moeten kunnen werken met de best mogelijke apparatuur lopen de voordelen van zo’n prijsgunstige aankoop dan al snel sterk op. Omdat u telefoneert en werkt met Appleapparatuur toont u aan de buitenwereld dat slechts het beste merk goed genoeg is voor u en uw werknemers, dat gebruikersgemak en optimale functionaliteit bij u hoog in het vaandel staan. Tegelijk hoeft niemand te weten hoeveel u daar precies voor hebt betaald. Het hoeven niet altijd dezelfden te zijn die financieel profijt hebben. Laat u het nou ook eens keer treffen.

Tekst: Jeroen Kuypers

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.