Waarom iedere ondernemer aan zoekmachine marketing zou moeten doen

22 november 2019 10:48

Waarom iedere ondernemer aan zoekmachine marketing zou moeten doen

Als ondernemer weet je dat klanten over het algemeen niet aan komen waaien. Daar zal dus tijd, energie en/of geld in moeten worden gestoken. Cold calling, netwerken en adverteren in (vak)bladen zijn bekende methodes die al erg lang worden toegepast. Het nadeel is dat dergelijke zaken relatief tijdrovend en inefficiënt zijn. Iets wat je als drukke ondernemer eigenlijk niet kunt gebruiken. Het uitbesteden lijkt daarom een optie, maar dat wordt meestal weer erg kostbaar. Gelukkig biedt het internet ook vele mogelijkheden die een stuk efficiënter, voordeliger en meetbaarder zijn.

Vele mogelijkheden online marketing

Sinds de komst van het internet wordt er meer en meer online marketing ingezet. Niet alleen omdat het internet en haar mogelijkheden groeien, maar ook omdat het voor velen een effectieve en efficiënte manier van marketing blijkt te zijn. Zo is het mogelijk om nauwkeurig doelgroepen te bepalen, eenvoudig kleine pilots te draaien, verschillende online kanalen in te zetten en de resultaten bovendien goed te meten. Niet gek dat sommige websites als volwaardig personeelslid worden beschouwd of zelfs het belangrijkste onderdeel van een onderneming vormen.

Bekende vorm: zoekmachine marketing

Omdat de meeste zoektochten tegenwoordig beginnen bij een zoekmachine, heeft zoekmachine marketing zich tot misschien wel de bekendste vorm van online marketing ontwikkeld. Deze marketingvorm kan opgedeeld worden in twee verschillende onderdelen: zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA). SEO houdt in dat een website geoptimaliseerd wordt met als doel om hoger naar voren te komen in de gratis - ook wel ‘organische’ - zoekresultaten. Dat kan door zowel de website zelf als de populariteit van die site te verbeteren. SEA betekent dat men adverteert in (en dus betaalt aan) zoekmachines om desgewenst nog boven die organische resultaten gepositioneerd te worden. Een ander opvallend verschil is dat SEO met name gericht is op de lange termijn, terwijl bij SEA al op zeer korte termijn resultaat kan worden geboekt.

Waarom zoekmachine marketing?

Die lange én korte termijn combinatie maakt zoekmachine marketing voor veel ondernemers zo interessant. Enerzijds wil je namelijk structureel goed gevonden worden, terwijl je bij voorkeur ook al direct bezoekers wilt verwelkomen. Met SEO en SEA kan daar een mooi evenwicht in worden bereikt. Zo kun je als ondernemer adverteren om meteen gevonden te worden en dus klanten te bereiken, terwijl je tegelijkertijd rustig een SEO-traject opstart. Zodra de SEO-werkzaamheden hun vruchten afwerpen, kan het advertentiebudget steeds verder worden verlaagd. Op den duur bereik je zo een evenwicht waarin je organisch goed gevonden wordt op je belangrijkste zoektermen om dat ‘aan te vullen’ door te adverteren voor de termen waar je organisch minder goed op gevonden wordt. Dankzij de organische vindbaarheid profiteer je van een constante stroom aan gratis bezoek. Met SEA kan die bezoekersstroom worden aangevuld op basis van bijvoorbeeld het budget, het seizoen of de ruimte voor nieuwe klanten. Op die manier zorgt zoekmachine marketing voor zowel zekerheid als flexibiliteit. En dat zijn kenmerken die veel ondernemers aanspreken. Een aanvullend voordeel is dat zoekmachine marketing ook nog eens een stuk beter meetbaar is dan traditionele vormen van marketing.

Zoekmachine marketing bureau of niet?

Heb je zelf tijd om aan zoekmachine marketing te besteden, dan zou dat een optie zijn. In de praktijk blijkt echter vaak dat ondernemers er zelf niet structureel aan toe (blijven) komen. Aangezien dat wel belangrijk is om optimaal te profiteren van deze gouden combinatie, is het verstandig om een zoekmachine marketing bureau in te schakelen. Ondanks het feit dat daar natuurlijk kosten aan verbonden zijn, zorgt dit over het algemeen wel voor de beste ROI. Een gespecialiseerd bureau weet (als het goed is) immers meer rendement te behalen dan iemand die niet dagelijks met zoekmachine marketing bezig is. Concreet betekent dit dat een goed bureau zichzelf terugverdiend. Vraag daarom altijd naar cases die dat aantonen!

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.