Supply chain management: 4 trends en ontwikkelingen anno 2020

3 augustus 2020 09:54

Supply chain management: 4 trends en ontwikkelingen anno 2020

Momenteel ondergaan supply chains een stormachtige ontwikkeling. Door de coronacrisis is duidelijk geworden dat supply chains stukken flexibeler moeten zijn qua op- en afschalen. Daarnaast is de toegankelijkheid van digitale oplossingen sterk verbeterd de afgelopen jaren. Door toenemende onvoorspelbaarheid in de markt zijn betrouwbaarheid, productiviteit en kwaliteit nog altijd leidend maar digitaliseren maakt dat er meer mogelijk gaat worden. Dit zijn de 4 grootste trends en ontwikkelingen van 2020 op het gebied van supply chain management.

Blockchain voor verenigen van databases

Organisaties zijn altijd op zoek naar manieren om meer inzicht te krijgen in productie, sourcing en optimale distributie. Mogelijkheden tot het volgen van marktontwikkelingen en het doen van voorspellingen worden al langer mogelijk gemaakt door ERP-systemen, alleen kun je binnen de supply chain met verschillende systemen geconfronteerd worden waardoor de kans op outdated informatie en bijbehorende fouten groot wordt. Blockchain technologie kan een belangrijke rol gaan spelen in het verenigen van databases van verschillende organisaties.

Inzet van AI (Artificial Intelligence)

Robots bewijzen al op vele terreinen hun toegevoegde waarde. In de supply chain kan AI bijvoorbeeld worden ingezet voor het analyseren van consumentengedrag of voor het optimaliseren van voorraadmanagement. AI wordt al langere tijd ingezet om productiefouten op te sporen die voorheen niet ontdekt werden en zorgt ook voor de nodige flexibiliteit in de operatie, waardoor je bijvoorbeeld niet afhankelijk bent van nieuwe werknemers, overwerk of nieuwe machines om op te kunnen schalen. Voornamelijk bij de productie van industriële componenten en in de maakindustrie is dit een zeer groot voordeel.

Machine learning

Machine learning is een techniek waarbij een computer bepaalde taken aan kan leren door gebruik te maken van AI. Dit maakt het bijvoorbeeld mogelijk om een computer bepaalde facturen te leren herkennen die opvallen. Ook kan machine learning bijvoorbeeld defecte producten al in het warehouse herkennen of ingezet worden bij pick taken in het warehouse. Machine learning bestaat al langer, maar in 2020 komen er steeds meer oplossingen op de markt die betaalbaar zijn en daarmee ook bereikbaar voor het MKB.

Meer interactie met klanten

Interactie met klanten blijft belangrijk en neemt verder toe, onder andere door de ontwikkelingen op het gebied van web-interactie. Zo worden chatbots steeds vaker gebruikt door bedrijven. Deze zorgen er niet alleen voor dat jouw klanten sneller en eenvoudiger de juiste producten kunnen vinden, maar kan je ook kostbare data verzamelen. Webanalysetools kunnen steeds beter tracken wat de klant ziet, op welke pagina de meeste mensen kijken en hoe lang ze op de website zitten. Deze informatie maakt het mogelijk om steeds persoonlijker te targeten en meer uit je webtraffic te halen helemaal aan het begin van de funnel, zonder dat je hiervoor een dure specialist hoeft in te schakelen.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.