Maak als ondernemer optimaal gebruik van de moderne platform-economie

3 september 2020 15:41

Maak als ondernemer optimaal gebruik van de moderne platform-economie

Als ondernemer heb je altijd genoeg te doen, dus waar automatisering relatief eenvoudig kan, moet je het niet laten. In dit artikel worden een aantal platforms besproken die veel handmatig werk uit handen nemen. En het mooiste van alles: de data op diverse platforms kunnen aan elkaar gekoppeld worden. Bespaar tijd en geld met gekoppelde platforms als MoneyBird, MessageBird, Zapier, Typeform, Mailchimp etc.

Platform-economie

Officieel zijn het SAaaS-platforms: platforms dus met ‘Software as a Service’. Iedereen kent hier wel enkele voorbeelden van zoals MailChimp of een online-boekhoudprogramma. Het kenmerk van al deze platforms is dat hun applicaties via je browser werken. Het is een feit dat deze platforms veel waar voor je geld bieden en al lange tijd erg populair zijn. Maar dit is nog geen doorslaggevende reden om je ouderwets maar beproefd boekhoud- of Excel-programma de deur uit te doen. Wat wèl een doorslaggevende reden hiervoor kan zijn, is de mogelijke koppeling van data die deze platforms genereren.

Praktijkvoorbeeld

Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet. Dus als jij als ondernemer al lang gebruik maakt van aangekochte software op je computer, dan is het niet vreemd dat je de voordelen van de platform-economie niet goed voor ogen hebt. Vandaar het volgende praktijkvoorbeeld dat laat zien dat ook de kleine ondernemer door data-efficiency enorme besparingen kan bereiken.

Als voorbeeld neem ik mijn bedrijf Grafische Cursussen, waar diverse data automatisch naar diverse platforms worden verstuurd en verwerkt.

Typeform

Iemand die interesse heeft in ons product of onze dienst, kan dit via een of meerdere online invulformulieren van Typeform kenbaar maken. Typeform is een SaaS-webapplicatie dat moderne vragenlijsten/invulformulieren/quizzen etc. kan maken. Hier een voorbeeld. De data kunnen niet alleen worden geëvalueerd, maar ook automatisch worden verstuurd naar andere applicaties zoals het online-boekhoudprogramma MoneyBird. Dat kan door de centrale hub in dit geheel: Zapier.

Zapier & MailChimp

Zapier is een platform waarmee data kunnen worden doorgestuurd naar andere gekoppelde platforms. Zo verstuurt Zapier de data van Typeform (naam, mailadres, telefoonnummer, aangeschaft product of dienst, aanschafdatum, prijs etc.) naar een overzichtelijke Google Spreadsheet en ook naar MailChimp. In MailChimp worden dan automatisch nieuwsbrieven naar de klant verstuurd met meer informatie over het product of de dienst.

MoneyBird & MessageBird

Diezelfde gegevens worden door Zapier ook automatisch doorgestuurd naar het online factureringsplatform MoneyBird. Dat betekent dat ook de facturen automatisch met de gegevens kunnen worden ingevuld en vervolgens via het platform verzonden. Dit levert een enorme tijds- en dus kostenbesparing op. Als attentie ontvangen de klanten via MessageBird een SMS met bijvoorbeeld een dankbericht of een herinnering voor de startdatum van een cursus.

Niet alleen voor CoolBlue en PicNic

Als je denkt dat het hierboven beschreven scenario alleen voor bedrijven als CoolBlue en PicNic is weggelegd, dan heb je het mis. Ook een eenmanszaak kan deze services via Zapier aan elkaar koppelen en 1 of 2 voltijdbanen besparen. De kosten variëren natuurlijk per platform, maar gemiddeld hoef je niet meer dan 30 euro per platform per maand kwijt te zijn. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om uit te rekenen dat dit peanuts is in vergelijking met zelfs 1 voltijdbaan. Bovendien zijn er veel andere geautomatiseerde scenario’s voor gegevensuitwisseling denkbaar, zoals het automatisch invullen en versturen van belangrijke documenten (verzekeringen, certificaten etc.) of het automatisch aanleveren van leads.

Toekomstgericht ondernemen

Wie als ondernemer te lang blijft vasthouden aan vertrouwde software kan wel eens de boot gaan missen. Niet omdat de software op zichzelf slecht is, maar omdat koppelingen met andere applicaties beperkt of niet mogelijk zijn.

De platform-economie breidt zich nog steeds uit. De ondernemer die kennis heeft van deze SaaS-applicaties, er een abonnement op neemt en ze via Zapier koppelt, heeft een voorsprong op concurrenten. Een voorsprong die wel eens beslissend kan zijn als het gaat om efficiency, tijds- en kostenbesparingen.

Het is waarschijnlijk goed om te benadrukken: automatisering door koppeling van gegevens op diverse platforms is niet alleen weggelegd voor grote bedrijven. Ook een eenmanszaak kan dit bereiken. Als ZZP-er kun je deze automatisering uitbesteden aan een bedrijf dat een brede kennis heeft van genoemde platforms en natuurlijk Zapier. De ondernemer hoeft deze materie dus niet helemaal zelf uit te zoeken, maar het helpt natuurlijk wel als hij of zij hier enig inzicht in heeft. Deze ondernemer moet in ieder geval aanvoelen waar op handmatige data-invoer kan worden bespaard en wat de mogelijkheden zijn die moderne platforms bieden.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.