Hoe zorg je ervoor dat je opdrachtgever betaalt?

16 juli 2020 13:57

Hoe zorg je ervoor dat je opdrachtgever betaalt?

Helaas komt het voor dat een opdrachtgever niet betaald. Dit overkomt elke ondernemer, freelancer en zzp’er wel eens. Het is ontzettend vervelend. Want wat moet je hieraan doen? En is het ook te voorkomen? In dit artikel vertellen we je graag wat je kunt doen als een opdrachtgever niet betaald.

Maak duidelijk afspraken

Je moet altijd duidelijke afspraken maken. Natuurlijk kunnen opdrachtgevers ondanks duidelijke afspraken alsnog niet betalen, maar de basis is duidelijke afspraken. Wanneer je onderhandelt over de opdracht en daarbij afspraken maakt, zorg dat beide partijen het eens zijn. Zet dus ook een handtekening onder elke afspraak. Zo verklein je de kans op misverstanden en conflicten. Maar bespreek ook direct eventuele foutmarges en een voorschot als je langere tijd aan de opdracht werkt en hoe vaak je correcties uitvoert.

Factuur voldoet aan de eisen

De factuur die je stuurt moet natuurlijk wel voldoen aan de eisen. Er zijn een aantal wettelijke regels waaraan deze moet voldoen. Maar niet alleen de overheid stelt regels vast voor een factuur, ook een opdrachtgever stelt vaak bepaalde eisen op. Denk hierbij aan adresgegevens, een contactpersoon en een projectnummer. Zorgt dat je alle informatie bij de hand hebt en weet.

Oh nee, betalingstermijn overschreden

Je factuur voldoet aan de eisen en je bent al je afspraken nagekomen. Helaas betaalt de opdrachtgever toch niet. Kom direct in actie wanneer een opdrachtgever niet op tijd betaald. Neem contact op en vraag waarom de factuur nog niet is betaald en maak direct een afspraak wanneer de opdrachtgever wel betaald. Tref een betalingsregeling die past voor de opdrachtgever en voor jou. En houd dit natuurlijk gewoon in de gaten.

Gebeurt dit vaker bij dezelfde opdrachtgever? Leg dan afspraken schriftelijk vast. Zo zijn er ook geen onduidelijkheden.

Denk niet alleen na over het feit dat een opdrachtgever niet betaald, maar ga een stapje verder. Zouden er redenen kunnen zijn waarom hij niet wil betalen? Bekijk altijd samen met de opdrachtgever welke redenen er kunnen zijn waarom een opdrachtgever niet wil betalen. Het kan zijn dat er een fout in de factuur zit, maar ook dat je bepaalde zaken nog niet hebt opgeleverd. Zoek altijd naar de oplossing.

Hallo?

Geeft de opdrachtgever niet thuis? Dat is ontzettend vervelend, maar houd wel voet bij stuk. Stel een aangetekende brief op. Daarin vermeld je ingebrekestelling voor zover vereist en zet in de brief dat de factuur nog niet is betaald.

Geeft de opdrachtgever nog steeds niet thuis? Dan kun je toch echt beter in gesprek gaan met een incassobureau of jurist. Uiteraard wil je dat liever niet, maar kijk samen met hen naar een oplossing. Dit kan een juridische procedure zijn, maar ook een opschorting.

Ga ook zeker in gesprek met een jurist wanneer je er volgens de opdrachtgever een wanprestatie is. Zeker wanneer het gaat om grote bedragen. Een jurist kan je het beste vertellen wat je moet doen.

Voorkomen is beter dan…

Je weet dat voorkomen altijd beter is dan genezen. Zorg er dus altijd voor dat de kans zo klein mogelijk is dat een factuur niet wordt betaald. Hoe je dat doet? Nou, duidelijke afspraken maken. Stel een betalingstermijn en zorg dat deze duidelijk is. Leg dit bijvoorbeeld al vast tijdens de onderhandelingsgesprekken.

Ondanks alle duidelijke afspraken, komt het natuurlijk nog steeds voor dat opdrachtgevers niet betalen. Houd altijd je ogen open en kijk of de opdracht niet te mooi is om waar te zijn. Schakel ook hulp in wanneer een opdrachtgever weigert te betalen. Maar houd wel vertrouwen in het feit dat je met duidelijke afspraken een heel eind komt.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.