De NOW 3.0 en reorganiseren; hoe zit dat?

28 oktober 2020 11:20

De NOW 3.0 en reorganiseren; hoe zit dat?

Het zijn pittige tijden. Het economische klimaat krijgt klap na klap. Veel ondernemers proberen met hangen en wurgen hun onderneming in leven te houden. De steunmaatregelen die door de overheid zijn uitgevaardigd helpen daar zeker bij, maar inmiddels zoeken ondernemers naar structurelere oplossingen. Aanpassing en inkrimping van het personeelsbestand komt in beeld. Maar hoe zit dat als u als ondernemer aanspraak maakt op de NOW 3.0? Mág u dan wel reorganiseren?

NOW 3.0: een verschuiving van ‘overbruggen’ naar ‘voorbereiden op wat komen gaat’

Binnen de NOW 1.0 en de NOW 2.0 werd tot uitgangspunt genomen dat  ontslagen zoveel als mogelijk moesten worden voorkomen. De verwachting (en hoop) van de overheid was dat de COVID-19 pandemie snel voorbij zou zijn. Met een tijdelijke financiële injectie voor het betalen van loon en sociale premies vanuit de NOW, hoopte de overheid dat zij ondernemers door een korte periode van economische teruggang heen kon trekken. Inmiddels heeft de realiteit ons ingehaald.

In de NOW 3.0 klinkt duidelijk de bewustwording door dat ondernemers zich zullen moeten aanpassen aan een nieuwe economische realiteit. Inkrimping van het personeelsbestand is daarbij wellicht noodzakelijk. De NOW 3.0 houdt daarmee heel bewust rekening. Natuurlijk gelden voor voorgenomen reorganisaties de wettelijke ontslagregels onverkort, maar de NOW 3.0 houdt ten opzichte van haar voorgangers (de NOW 1.0 en 2.0) een duidelijke versoepeling op het gebied van ontslag in.

Ruimte voor reorganiseren door een ‘vrijstelling voor de loonsomdaling’

Waar de NOW 2.0 ten opzichte van de NOW 1.0 al een versoepeling inhield door de ‘ontslagboete’ te beperken (niet langer werd 150% van de loonsom van ontslagen medewerkers in mindering gebracht op de subsidie, maar 100%), gaat de NOW 3.0 verder. Er wordt welbewust ruimte ingebouwd om de loonsom te laten dalen, zonder dat dit effect heeft op de verstrekte subsidie. Concreet betekent dat het volgende.

De NOW 3.0 is onderverdeeld in 3 tijdvakken (tranches): oktober – december 2020, januari – maart 2021 en april – juni 2021. Voor het vaststellen van de subsidie wordt (in principe) de loonsom van juni 2020 tot uitgangspunt genomen (volgens bepaalde rekenregels). Dit noemen we de referentieloonsom.

De NOW 3.0 biedt ondernemers de mogelijkheid om de loonsom binnen de drie tranches ten opzichte van de referentieloonsom (loonsom juni 2020) te laten dalen, zonder dat dit effect heeft op de verstrekte subsidie. In tranche 1 is dat 10%, in tranche 2 is dat 15% en in tranche 3 is het 20%. Daalt de loonsom binnen de tranches met meer dan de genoemde percentages, dan moet over het teveel gedaalde bedrag aan subsidie worden terugbetaald. De loonsomdaling kan bijvoorbeeld worden gerealiseerd met ontslagen.

Wanneer u als ondernemer plannen voor een reorganisatie maakt en u gebruikt maakt van de NOW 3.0, is het verstandig om rekening te houden met de genoemde vrijstellingspercentages. Zo wordt voorkomen dat achteraf een deel van de NOW-subsidie moet worden terugbetaald.

NOW 3.0 introduceert wél ‘aanscherping’ van werk-naar-werk begeleiding

Het is niet alles versoepeling wat de klok slaat. De NOW 3.0 introduceert een ‘inspanningsverplichting’ voor ondernemers op het gebied van werk-naar-werk begeleiding. Wanneer u als ondernemer een ontslagaanvraag wegens bedrijfseconomische redenen indient bij het UWV, dan bent u verplicht om contact op te nemen met het UWV (via de NOW-telefoon). Het doel daarvan is om ondersteuning te vragen bij de begeleiding van de voor ontslag voorgedragen werknemers naar ander werk. Doet u dit niet, dan wordt de totale subsidie voor de betreffende tranche met 5% gekort.

Afsluiting

Ondernemers krijgen onder de NOW 3.0 (meer) ruimte om te reorganiseren. Dit zou voor u als ondernemer wellicht de keuze kunnen vergemakkelijken om tot aanvraag van de NOW 3.0 over te gaan. Het is wel erg belangrijk om rekening te houden met de hoogte van de loonsomvrijstellingen. De vrijheid om te reorganiseren is beperkt.

Luister ook eens naar onze podcastserieOver recht gesproken’. Wij hebben bijvoorbeeld een podcast gemaakt over de NOW 3.0 en over de thuiswerkperikelen in COVID-19 tijden.

Heeft u vragen over de NOW 3.0 en/of reorganiseren, neemt u dan gerust contact met ons op via: tom.profijt@kienhuishoving.nl of vincent.degroot@kienhuishoving.nl.

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.