Uit welke onderdelen bestaat een ondernemingsplan?

14 mei 2020 10:17

Uit welke onderdelen bestaat een ondernemingsplan?

Een ondernemingsplan (laten) maken is de eerste stap bij het starten van een nieuwe onderneming. Dit plan, waarin de belangrijkste waarden, doelen en plannen van een nieuw bedrijf staan opgesteld, is een houvast die niet alleen bij de start, maar ook tijdens de bedrijfsvoering nog vele malen goed van pas zal komen. Het loont dus om aan het opstellen van dit plan aandacht te besteden. Hoewel het business plan er per onderneming anders uit zal zien, zijn dit de onderdelen die in ieder geval in een goed geschreven ondernemingsplan terugkomen:

1. De bedrijfsvisie

Misschien heb jij jouw visie zelf al duidelijk voor ogen en lijkt het daarom niet de moeite waard om deze op te schrijven. Toch loont het om dit te doen. Jouw visie is de fundering waarop het hele bedrijf wordt gebouwd en het eerste dat je aan eventuele nieuwe werknemers zult laten lezen. Ook bij het nemen van besluiten in de toekomst kun je nog eens terugkijken op de visie waarmee je bent begonnen. Past een besluit bij het bedrijf zoals jij dat voor ogen hebt?

2. De doelstellingen

Er is geen bedrijf dat wordt opgesteld zonder doel. Doelen kunnen uiteenlopen van innovatie op de markt of het verbeteren van welzijn, tot een persoonlijk sales doel. Wat je doelstellingen ook zijn: schrijf ze op. Door doelen op te schrijven test je niet alleen hun haalbaarheid, je zorgt ook voor een stok achter de deur en een extra motivatie om te blijven strijden om jouw bedrijfsdoelen te behalen.

3. Marktonderzoek

Heb je een duidelijk doel voor ogen? Dan is het nu tijd te gaan bekijken wat de markt is voor jouw ideeën. Misschien is er al een markt en krijg je te maken met concurrentie. Of misschien heb jij een innovatief idee en moet jij jouw eigen markt nog gaan creëren. Marktonderzoek is een belangrijk onderdeel van jouw ondernemingsplan. Zonder geïnteresseerden of kopers is de kans klein dat jij jouw doelen gaat bereiken. Onderschat deze stap dus niet!

4. Het financieel plan

Net zoals er geen bedrijf kan starten zonder doel voor ogen te hebben, redt vrijwel geen enkele onderneming het om op te starten zonder financiële middelen. Ook al start jij een onderneming vanuit je eigen spaargeld; het is aan te raden om een duidelijk overzicht te maken van jouw financiële middelen op dit moment én bedragen die je in de toekomst verwacht nodig te hebben. Je financieel plan vormt een belangrijke indicator voor de haalbaarheid van jouw ondernemingsplan.

5. Een marketingplan

Als je de bedrijfsactiviteiten en doelen duidelijk opgeschreven hebt, is het nu tijd om jouw ideeën de wereld in te slingeren. Hoe je dit gaat doen is afhankelijk van de markt waarin jouw bedrijf zich gaat begeven en de doelgroep die zich hier bevindt. Ook jouw financiële middelen spelen een rol. Alle hiervoor genoemde stappen zijn dus essentieel voor het samenstellen van een gedegen marketingplan. Hoe leuk het ook is om met je marketing bezig te zijn, zorg voor goede bouwstenen alvorens je aan het marketingplan begint!

Hier lees je waarom een marketingstrategie essentieel is om je start-up succesvol te maken.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.