Gepubliceerd op 7 februari 2019

Tips voor het juist inrichten van je winkel

Het goed inrichten van je winkel kan veel retailers behoorlijk aan het denken zetten. De winkel moet er namelijk niet alleen goed uitzien, maar moet er uiteraard ook voor gaan zorgen dat de klanten ook daadwerkelijk gaan kopen. In dit artikel geven we je een aantal tips.

Maak je winkel overzichtelijk

Door je winkel op een goede manier te categoriseren kan je de klant al heel gemakkelijk maken. Door het duidelijke overzicht weet de klant namelijk exact waar hij of zij moet zijn en kan vervolgens makkelijke de juiste keuze maken waar ze achteraf ook tevreden met zijn. De shopbeleving bepaalt voor een groot gedeelte ook de tevredenheid van de klant. Een winkel die niet goed is verdeeld in categorieën kan ertoe leiden dat de klant lang moet zoeken en dat er als gevolg irritatie ontstaat. Dit heeft dan een negatieve invloed op de shopbeleving en dus ook de tevredenheid.

Beperk het aantal keuzes

Er zijn een aantal winkels die niet de ruimte hebben om alle producten in het assortiment kwijt te kunnen. Het kan geen kwaad om de keuze te beperken. Wanneer de klant een keuze moet gaan maken tussen verschillende merken, dan kan het er zelfs toe leiden dat ze helemaal niets kopen omdat ze het gewoonweg niet weten. Door de keuzes te beperken maak je het de klant in feite gewoon makkelijker.

Richt de schappen goed in

Wanneer je producten hebt van hetzelfde merk is het altijd verstandig om deze bij elkaar te zetten. Sommige klanten weten namelijk al exact welk merk ze nodig hebben, door de producten van het merk bij elkaar te zetten maak je het de klant zodanig makkelijk dat hij alleen nog maar het juiste product hoeft te kiezen. Bovendien is het ook belangrijk om jouw belangrijkste producten en die van de klant op centrale plekken te plaatsen. De producten op ooghoogte vallen altijd het meeste op, dus het is dan ook zeker aan te raden om jouw belangrijkste producten daar te plaatsen.

Presenteer op de juiste manier

Met een kale etalage en wat producten zul je vaak niet zo veel verkopen als een winkel die zichzelf goed presenteert. Het gebruik van het juiste etalagemateriaal kan hierin al een belangrijke stap zijn. Met het juist inzetten van etalagemateriaal kun je gemakkelijk inspelen op het onbewuste koopgedrag van de klant. Zo kun je bijvoorbeeld jouw belangrijkste producten op een goede manier onder de aandacht brengen.

Onze partners