Gepubliceerd op 15 december 2017

PayFix: elke factuur binnen één uur betaald

PayFix. Dat is sinds 22 november jl. de nieuwe naam van het factoringbedrijf van de Schiedamse ondernemer Tony Campbell. Zoals deze naam al doet vermoeden, staat in dit bedrijf één ding centraal: zorgen dat ondernemers hun facturen betaald krijgen. En dat vrijwel altijd binnen één uur!

PayFix is de nieuwe naam voor Campbell Finance. Onder deze bedrijfsnaam leverde Tony Campbell al diverse jaren – met succes – factoringdiensten aan met name zzp’ers en mkb’ers. Waarom dan die naams-verandering? “We wilden een “Met PayFix introduceren we een nieuwe vorm van factoring pakkende naam die makkelijk te onthouden en te schrijven is”, zegt Tony. “

Bovendien wilden we onze factoringdiensten laagdrempeliger in de markt zetten. PayFix komt een stuk toegankelijker over dan Campbell Finance.” Communicatiemanager Bart van Hal voegt toe: “Dit was ook het juiste moment voor een naamsverandering. Met PayFix introduceren we een nieuwe vorm van factoring. We hebben slimme software laten ontwikkelen die snelle procedures mogelijk maakt. Waaronder dus de betaling van facturen binnen één uur.”

Ontzorgen met factoring
Voordat hij nader ingaat op de nieuwe software, licht Tony de factoringdiensten van zijn bedrijf nader toe: “Uit de laatste Graydon Barometer Betaalgedrag blijkt dat de gemiddelde betalingstermijn van bedrijven nog steeds langer dan veertig dagen is. Voor veel mkb’ers en zzp’ers is dat te lang –en dus een grote zorg. Met factoring nemen wij die zorg uit handen. We betalen de factuur van de ondernemer voor 90%, de eindklant betaalt aan ons. Hebben wij de betaling binnen? Dan maken wij de laatste 10% van het factuurbedrag, minus de kosten, aan de klant over.”

Helder, overzichtelijk en snel
“Door de jaren heen is factoring complex gemaakt”, vervolgt Tony. “Met PayFix laten we zien dat factoring juist heel helder, overzichtelijk en snel kan. Onze software speelt daarin een sleutelrol.” Het systeem werkt als volgt: de klant krijgt van PayFix een gebruikersnaam en wachtwoord.

Hiermee logt hij in op de portal. Daar uploadt hij zijn facturen. Voldoet de factuur aan de criteria? Dan betaalt PayFix deze, vrijwel automatisch, binnen een uur. Tegelijkertijd wordt de factuur doorgezet naar de eindklant. Tony: “Voordat we met de ondernemer gaan samenwerken, overleggen we met hem en zijn opdrachtgevers. Tijdens die gesprekken lichten we onze rol toe. Ook wisselen we de benodigde gegevens uit om het automatische proces mogelijk te maken. Daarnaast checken we de kredietwaardigheid van de opdrachtgevers.”

Hoe eerder, hoe beter
Betaling binnen één uur komt nergens anders voor in de factoringbranche. Eén tot drie dagen komt wel voor. Is een ondernemer daar ook niet gewoon tevreden mee? Tony: “Zeker voor een zzp’er geldt: hoe eerder hij betaald krijgt, hoe beter. Als hij op vrijdagmiddag zijn factuur verstuurt, heeft hij bij ons voor het weekend zijn geld. Dat vindt hij prettig, zeker als hij een gezin te onderhouden heeft.”

Geen incassobureau
Bart noemt nog een ander voordeel: “Wij nemen onze klanten de gehele factuurafhandeling uit handen. De tijd die zij daarmee uitsparen, kunnen ze besteden aan hun vak. Bovendien: wanneer betaling uitblijft, hoeven zij niet zelf achter hun klanten aan. Hun relatie met de klant wordt niet verstoord door mogelijke discussies over geld.” De ondernemer blijft overigens altijd ‘in control’ over het debiteurenbeheer, zo benadrukt Tony. “Wij zijn geen incassobureau. Wij doen niets zonder toestemming van onze klant. En natuurlijk gaan we te allen tijde netjes om met de opdrachtgevers van onze klanten. Toch vinden veel klanten het spannend om hun debiteurenbeheer uit handen te geven. Wij begrijpen dat. Vaak stellen we voor om eerst één factuur op proef te ‘payfixen’. Bevalt het goed, gaan we samen verder.”

Tevreden ondernemers
Ondernemers uit uiteenlopende branches vinden hun weg naar PayFix. Zij hebben hiervoor verschillende redenen.  Op www.payfix.nl vertellen bestaande klanten waarom zij voor PayFix kozen. Tin Infra bijvoorbeeld. Dit jonge bedrijf legt kabels & leidingen, stadsverwarming, verlichting en andere infrawerken voor hoofdaannemers, gemeentes en installatiebedrijven. “In onze markt is de betalingstermijn wat langer dan gebruikelijk”, vertelt Hüseyin Yildiz van Tin Infra. “Daarom hebben we gekozen voor factoring. Bij PayFix beschik je snel over je geld. Bovendien zijn ze betrokken, persoonlijk en denken ze met je mee.”

Ook voor Ad van Overveld van AvO Montage is de snelheid waarmee PayFix betaalt belangrijk: “Dankzij hen ben ik financieel slagvaardig. Ik kan vlotter beslissingen nemen voor de toekomst.” Daisy Nijs van kledinglijn Lov’It is vooral gebaat bij de kredietcheck die PayFix uitvoert bij klanten. “Ik had veel mensen die niet of te laat betaalden. Met PayFix krijg ik gegarandeerd en snel mijn geld. Door mijn samenwerking met PayFix kan ik mijn collecties sneller produceren.”

Alternatief voor bedrijfsfinanciering
Naast de vele vernieuwingen houdt PayFix een aantal zaken bij het oude. Eén daarvan is de persoonlijke band met de klant. “We staan naast de ondernemer”, zegt Tony. “Met elkaar werken we aan het succes van zijn bedrijf. Het maakt ons daarbij niet uit of hij starter of ervaren is, rode of zwarte cijfers heeft of bij het BKR geregistreerd staat.”

Bart voegt toe: “Onze selectieprocedure is een stuk soepeler dan bijvoorbeeld een bank waar je een financiering aanvraagt. Wij vragen geen businessplan, langetermijnprognoses of borg. Dat maakt van PayFix een modern alternatief om naar bedrijfsfinanciering te kijken. En om ondernemen makkelijker te maken.” «

www.payfix.nl

Tekst: Patricia van der Beek // Fotografie: Jan Nass