Medewerkerkracht helpt bedrijven beter te presteren!

13 oktober 2020 09:40

Medewerkerkracht helpt bedrijven beter te presteren!

Goed werkgeverschap, maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Het zijn veelgebruikte termen, maar uiteindelijk gaat het er om dat bedrijven succesvoller zijn in hun markt. Arbodienst De Bedrijfspoli focust hierbij op Medewerkerkracht.

“Medewerkerkracht omvat onze missie en strategie”, opent directeur Ton Theloosen. “We bedoelen ermee dat medewerkers op een bewuste manier omgaan met hun gezondheid, vitaliteit én hun professionele ontwikkelmogelijkheden. Dit met het doel optimaal toegerust te zijn voor hun taken binnen de organisatie.”

“Dit betekent niet dat de werkgever achterover kan leunen en dat de verantwoordelijkheid bij de medewerker ligt. Integendeel, waar een medewerker de verantwoordelijkheid voor de persoonlijke Medewerkerkracht heeft, ligt bij de werkgever de verantwoordelijkheid voor een veilige en gezonde werkomgeving. En betekent maatwerk per bedrijf en voortdurende aandacht. Ieder bedrijf is tenslotte anders, kent een eigen cultuur, dynamiek en specifieke werkprocessen.”

“Daarnaast heeft ook de arbeidsmarkt een positieve invloed op arbobeleid. Werkgevers met aandacht voor goed werkgeverschap die een actief arbobeleid voeren zijn aantrekkelijker voor medewerkers die een motiverende omgeving prefereren op het gebied van gezondheid, veiligheid en mogelijkheden voor professionele ontwikkeling. ”

Arbowet

Arbobeleid voeren is geen keuze maar een noodzaak voor elke werkgever in Nederland. “In 2017 is de Arbowet aangepast”, vertelt Caroline Kolkman, regiomanager NoordOost bij De Bedrijfspoli. “Volgens de nieuwe versie moet de werkgever een overeenkomst aangaan met een gecertificeerde arbodienst of een geregistreerde bedrijfsarts in de vorm van een ‘basiscontract’. Werkgevers die bij De Bedrijfspoli een contract aangaan voldoen altijd aan deze verplichting, ongeacht de dienstverleningsformule die ze kiezen.”

“Door deze nieuwe wetgeving kunnen De Bedrijfspoli en haar klanten nog meer inzetten op preventie. Preventie is een belangrijke succesfactor als het gaat om de contactkwaliteit met management, OR en preventiemedewerker van klanten. Door de inzet van haar expertise biedt De Bedrijfspoli meer toegevoegde waarde. Uiteraard is daarbij de vraag van de klanten het uitgangspunt. Het is de uitdaging om samen met de klant de vraag helder te krijgen en gestelde doelen te behalen.”

Alle rollen benoemen en taken & verantwoordelijkheden beschrijven die werkgever, medewerker en arbodienst ten aanzien van elkaar hebben voert in dit kader te ver. Arbobeleid gaat altijd over inzetbaarheid en arbeidsmobiliteit. Inspelend op het verhogen, behouden of herstellen van inzetbaarheid. Meer Medewerkerkracht dus!

Open vizier

Marije Reus, regiomanager ZuidOost bij De Bedrijfspoli: “Het benoemen en realiseren van doelen op het gebied van arbobeleid is maatwerk. Dat geldt ook voor de keuze die een organisatie maakt voor een arbodienst. Wie met De Bedrijfspoli in zee gaat kiest bewust voor partnership, samenwerken op basis van vertrouwen, duidelijke communicatie en gericht op het behalen van doelstellingen.”

“Insteek is altijd Medewerkerkracht en het gedeelde belang hierbij van medewerker en werkgever. Startpunt en doel is bij elke organisatie anders, maar er dient wel in elk geval sprake te zijn van intrinsieke motivatie inzake arbobeleid. Wil onze ondersteuning tot het gewenste doel leiden, dan is wederzijdse openheid en vertrouwen cruciaal, waarbij we gevraagd en ongevraagd advies kunnen geven. Dit vergt moed van organisaties, want het betekent dat er ook minder positieve zaken ter sprake komen en opgelost moeten worden. Het vergt ook professionele moed en vaardigheden van onze mensen om zaken te durven benoemen zonder daarbij de werkrelatie met klanten te belasten. Het vereist tact en met gevoel voor verhoudingen kunnen opereren in delicate omstandigheden. Arbobeleid vereist, zoals elk beleid, behoedzaamheid en doordachtheid. Het is geen rechttoe rechtaan route van A naar B. Naast inhoudelijke expertise staan daarom adviesvaardigheden van onze professionals hoog in ons vaandel. Een goede werk- en adviesrelatie behelst ook een ‘match’ op intermenselijk vlak.”

Klant is leidend

De Bedrijfspoli werkt met multidisciplinaire klantenteams die adviseren over bijvoorbeeld (mogelijke) verzuimsituaties, organisatievraagstukken, veiligheid op de werkplek, preventie, mobiliteits- en individuele ontwikkelvraagstukken. Caroline Kolkman: “Ook actuele kwesties pakken we op, zoals hoe slim om te gaan met Covid-19 in de organisatie zodat het werk door kan gaan zonder dat de inzetbaarheid van medewerkers eronder leidt. Bij dit laatste gaat het dan bijvoorbeeld om het aanpassen van werkprocessen met hulp van technologie waarbij de belastbaarheid van medewerkers niet overvraagd wordt. Dit is altijd fijnmazig maatwerk waarbij je samen zoekt naar een goede balans.”

“Onze klant is leidend. Op elk vlak. Dat is echter geen zaak van u vraagt wij draaien maar van wederzijds commitment. Startpunt van onze dienstverlening is de ambitie van de organisatie. We beginnen met een ‘scan’ van de organisatie als onderlegger. Van daaruit bepalen we met de klant het doel en de weg ernaartoe. Dat is geen blauwdruk, maar een werkscenario waarin we op elk moment kunnen bijsturen als dat nodig is. We monitoren structureel de praktische stand van zaken, het voortgangstempo en de kansen en mogelijkheden samen met onze klanten. Dat is een continu proces. We noemen dat Medewerkerkracht, geef het door!”

Exparzo

De Bedrijfspoli heeft geen expansieve ambitie maar groeit desondanks. Dat komt onder meer door het aanboren van nieuwe expertisegebieden. Een voorbeeld hiervan is het Expertisecentrum Arbeidsgerelateerde Zorg, kortweg Exparzo. “Dit is ons centrum voor specialistische zorg op het gebied van werk in relatie tot de ziekte van Parkinson en autisme”, licht Ton Theloosen toe. “Dankzij onze bedrijfsartsen met kennis op dit gebied zijn we in staat medewerkers, werkgevers, bedrijfsartsen, verzekeraars en het UWV te laten delen in onze expertise. Door te denken vanuit hun mogelijkheden kunnen medewerkers met Parkinson en autisme met passende ondersteuning beter behouden blijven voor hun organisatie en blijven ze ook als persoon volwaardig deel uitmaken van hun sociale- en werkomgeving.” Vanuit Exparzo werd een team samengesteld gericht op Covid-19. Caroline Kolkman: “Met onze

bedrijfsartsen en coaches arbeid&gezondheid organiseerden we voor medewerkers van klanten in de zorg en het onderwijs de toegang tot de GGD teststraat of andere labs, waardoor we snel uitsluitsel omtrent besmetting en dus

inzetbaarheid kunnen geven. Daar zijn we best trots op. Het is één van de uitingen van onze drive om maatschappelijk betekenisvol te zijn.”

Marije Reus: “Met het verhogen van de Medewerkerkracht in de organisatie daalt het ziekteverzuim, verbeteren de bedrijfsprocessen en word je een aantrekkelijke werkgever. Win-win-win dus.”

Wilt u meer weten over het dienstenaanbod en de werkwijze van De Bedrijfspoli? Kijk dan op de website of neem telefonisch contact op.

De Bedrijfspoli Arbodienst met focus op kracht

Kerkenbos 1075B

6546 BB Nijmegen

Telefoon 024 - 371 77 99

E-mail info@debedrijfspoli.nl

www.debedrijfspoli.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.