Gratis publiciteit helpt ondernemingen groeien

1 maart 2021 14:10

Gratis publiciteit helpt ondernemingen groeien

Ondernemingen die vaker in het nieuws komen, worden vaker gevonden door potentiële klanten. Maar hoe zorg je voor gratis publiciteit?

Publiciteit heel belangrijk

Ondanks dat we steeds meer tijd doorbrengen op social media, zijn traditionele nieuwsmedia (zoals kranten, blogs, radio- en tv-programma’s) een belangrijke bron van informatie voor veel mensen. Bedrijven die in deze nieuwsmedia verschijnen, worden betrouwbaarder gevonden en vaker gezien als een expert in hun vakgebied. Toch raakt het realiseren van gratis publiciteit – Public Relations (PR) – nog vaak ondergesneeuwd in de marketingmix van veel ondernemers.

Senior PR-consultant Aaron Mirck: “Ik help nu al een poos om bedrijven in het nieuws te brengen, van jonge startups tot traditionele MKB-bedrijven. Ik zag heel vaak dat PR een gigantisch effect kan hebben op de groei van bedrijven. Een geslaagde mediacampagne met publiciteit in veel relevante kranten of blogs, maakt bedrijven beter vindbaar en laat ze dus sneller groeien. Veel bedrijven kunnen, ook tijdens de corona-crisis, geen duur PR-bureau betalen of ze weten niet hoe PR precies werkt. Terwijl ze wel graag bekender willen worden.”

Verplaats je in je doelgroep

De PR-consultant stelt dat PR helemaal niet ingewikkeld te zijn. “Stel je voor dat je een onderneming hebt die als doelgroep HR-professionals heeft. Wil je die doelgroep bereiken, dan wil je graag in HR-media verschijnen. Om dat te realiseren, moet je content maken die relevant is voor die doelgroep. In dit geval zijn dat tips, inzichten en inspiratie op het gebied van HR gerelateerde zaken. Denk aan tips om talent te vinden of een persbericht waarin je inspeelt op nieuwe arbeidswetgeving.”

Mirck: “Maak nieuws dat relevant is voor een bepaald medium en deel dit vervolgens met dit medium. Deze content moet objectief zijn – en dus geen reclametekst. Daar gaan ondernemers nog wel eens de mist in. Journalisten knappen eropaf als je schrijft dat jouw bedrijf het beste is. Trump-achtige persberichten werken (gelukkig) niet. Wie zich verplaatst in zijn doelgroep, kan nieuws maken dat opgepikt wordt door journalisten. Zo bespaar je op advertentiekosten, wat PR niet alleen effectiever maar ook efficiënter maakt. En laten we eerlijk zijn: zijn reclames niet vaak gewoon supervervelend? Is dat hoe je in contact wil komen met nieuwe klanten?”

Tool en boek voor PR

Media-aandacht zou voor elke ondernemer beschikbaar moeten zijn. Elk bedrijf, hoe groot of klein, kan wel een verhaal hebben of bedenken dat de moeite is om te delen. Mirck heeft daarom een handleiding voor PR geschreven, het boek: ‘Alles Wat PR-bureaus Je Niet Vertellen’. “Dit boek vind je tal van praktische voorbeelden, succesvolle PR- cases en complete persberichten. Na het lezen van het boek kan jij ook aan de slag met PR en zo je onderneming sneller, slimmer en betaalbaarder laten groeien. Daarbij heb ik het aantal jeukwoorden en managementjargon tot een minimum beperkt, zodat het je juist nieuwe dingen leert – en niets ingewikkelder maakt.”

Niet alleen een boek helpt ondernemers op weg, maar ook een tool moet PR toegankelijker maken. “Samen met de oprichters van onder meer Pockies en Manufy hebben we een platform opgezet waarmee je persberichten deelt met journalisten. Deze makkelijke PR-tool heet Presscloud. Ook vind je er veel handige tips en trucs, zodat je zelf je eigen PR-bureau kan worden. Omdat we geloven dat PR voor iedereen toegankelijk moet kunnen zijn, kan je kosteloos al twee keer een persbericht sturen naar een aantal journalisten. Zo willen we ervoor zorgen dat deze groeistrategie voor alle ondernemers toegankelijk wordt.”

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.