Gepubliceerd op 4 maart 2021

Een horeca kassa systeem is meer dan een afrekenprogramma alleen

Bij het werken in de horeca komt nogal wat kijken. De gastvrijheidsindustrie is een vak apart waar het gastheerschap voorop staat. Een van de vele uitdagingen bij het succesvol runnen van een horecaonderneming, is de dynamiek. Gastenaantallen variëren per week, dag en zelfs het moment van de dag. De inzet van het personeel moet hier ook op ingesteld zijn om de best mogelijke service te verlenen.

Een zeer belangrijk onderdeel binnen een horecaonderneming met betrekking tot de hulpmiddelen, is een goed horeca kassa systeem. Er zijn zeer veel verschillende beschikbaar op de markt in diverse prijscategorieën. Tegenwoordig is een goed horeca kassasysteem echter veel meer dan een afrekensysteem alleen.

Garandeer een goede service met een optimaal systeem

Voor een goede service is het altijd belangrijk dat de bediening dichtbij de gasten is. Om ervoor te zorgen dat dit mogelijk is, bieden de meeste kassasystemen de mogelijkheid om gebruik te maken van zogenaamde handhelds, waarmee je op een soort mobiele telefoon bestellingen door kan geven, zodat je niet bij de gasten hoeft weg te lopen.

Een horeca kassasysteem kan daarnaast gebruikt worden als service controlesysteem. Je kan zelf instellen wat je service standaard is en om de hoeveel tijd je bij tafels ingecheckt wil hebben. Het is bijvoorbeeld mogelijk om tafels na verloop van tijd te laten verkleuren, zodat de bediening weet dat ze bij de tafel moeten controleren of alles naar wens is op basis van het laatst geregistreerde contact moment.

Gebruik data uit het klassensysteem voor voorraadbeheer en de personeelsplanning

Een kassasysteem kan gebruikt worden voor meer dan afrekenen alleen en er zijn directe koppelingen mogelijk met bijvoorbeeld schermen achter de bar en in de keuken, zodat het personeel van betreffende afdelingen alle bestellingen op volgorde van binnenkomst kan klaarmaken.

Ook hier is het weer mogelijk om tijden in te stellen en standaarden, waaraan je als organisatie wil voldoen richting de gast. Met al deze data die in de horeca kassa software wordt opgeslagen kun je zeer goed voorspellingen doen gebaseerd op resultaten uit het verleden die je vervolgens kan gebruiken voor bestellingen bij leveranciers. Daarnaast is het ook makkelijker om de drukte op verschillende periodes te analyseren in combinatie met de timingaspecten van de service. Deze informatie maakt het mogelijk om de personeelsplanning nog verder te optimaliseren.