Effectiever werken: vijf tips

6 mei 2019 14:09

Effectiever werken: vijf tips

Is het herkenbaar dat je je aan het eind van een werkdag afvraagt wat je nu eigenlijk gedaan hebt? Of merk je dat je productiviteit lager is dan je eigenlijk had verwacht? Dit wordt vooral veroorzaakt doordat er (te)veel zaken zijn die gedurende de dag aandacht vragen. De aandacht raakt versnipperd, en dit heeft een negatieve invloed op de effectiviteit in je werk. Hoe kun je dit voorkomen?

Minder focus = minder effectiever werken

Versnippering van aandacht is vooral voor ondernemers een bekend fenomeen. Zij zijn immers zelf verantwoordelijk voor alles dat met de onderneming te maken heeft, zoals bijvoorbeeld de verkoop van producten of diensten, inkoop, klantcontact, marketing en de boekhouding. Veel ondernemers ervaren tijdens een werkdag diverse onderbrekingen. Door telefoontjes van andere ondernemers waarmee ze samenwerken of klanten bijvoorbeeld. En dan die constante stroom aan mail! Doordat taken, mails, informatie en andere prikkels constant worden afgewisseld kun je problemen krijgen je goed te concentreren en overzicht over het werk te houden. Door het ontbreken van structuur ontstaat vaak tijdgebrek, waardoor er geen voldaan gevoel meer is aan het einde van de dag. Andere symptomen van concentratieproblemen zijn chaotisch werken, vergeetachtigheid en moeite hebben met het ordenen van zaken.

Concentratieproblemen aanpakken om effectiever te werken

Concentratieproblemen kunnen tijdelijk voorkomen in stressvolle periodes. Merk je echter dat je structureel last hebt van bovenstaande symptomen? Dan is het voor je eigen gezondheid, en die van je onderneming, belangrijk dit goed aan te pakken. Hoe? Een training in het verbeteren van je time management helpt om effectiever te werken. In een open training leer je hoe je geconcentreerder kunt werken, dat je effectiviteit ten goede komt. Om je alvast op weg te helpen om effectiever te werken, vind je hieronder vijf handige tips.

1. Je werktijd in blokken verdelen

Het verdelen van je werktijd in blokken helpt om geconcentreerder en zo effectiever te kunnen werken. In een eerder artikel met tips om de productiviteit te verhogen en stress te voorkomen werden blokken van 25 minuten aangeraden, met daarna vijf minuten pauze. Moet je echt in iets verdiepen, dan is deze tijd te kort, en wordt je concentratie te snel verbroken. Voor ingewikkelde taken die echt verdieping vragen, wordt eerder een blok van drie uur aangeraden. Om de tijd zo effectief mogelijk te gebruiken, is een moment ’s ochtends trouwens het best. Je hersenen zijn dan nog helder.

2. Een andere werkplek kiezen

Vaak worden concentratieproblemen veroorzaakt door de locatie waar mensen zich bevinden. Dit is vooral een bekend fenomeen voor ondernemers die vanuit huis werken. Privézaken en huishoudelijke taken zorgen voor veel afleiding. Valt je oog bijvoorbeeld op de volle wasmand? Dan is het moeilijk om niet gelijk even de wasmachine aan te willen zetten. Wil je effectiever werken, dan is het belangrijk om een plaats te hebben waar je ongestoord kunt werken. Een prikkelvrije ruimte helpt om met meer focus en een betere concentratie te kunnen werken. Is een aparte werkkamer een optie in plaats van aan de keukentafel te werken? Of toch dan maar een externe kantoorruimte huren?

3. Minder afleiding door mail en social media

Naast de locatie worden concentratieproblemen tegenwoordig vaak veroorzaakt door binnenkomende mail en meldingen via social media. Door de versnippering die dit veroorzaakt, wordt het lastiger je je goed te concentreren op een bepaalde taak. Ben jij ook zo iemand die altijd direct wil reageren op een bericht of mail? Je vermoeit je hersenen door constant te schakelen tussen onderwerpen. Verwijder daarom eens social media apps, mail en WhatsApp van je telefoon, en stel je computer zo in dat je zelf kunt bepalen wanneer je weer nieuwe mail ontvangt.

4. Rusttijd tegenover werktijd

Om effectief te werken is het erg belangrijk je geest ook pauzetijd te geven. Rust is voor onze hersenen net zo belangrijk als vitamines en mineralen. Rusttijd kun je op diverse manieren regelen. Herinner je jezelf eraan dat je na werk niet meer over je werk na mag denken (ook goed voor privé-werkbalans). Probeer niet meer na te denken over alles dat je nog moet doen. Lees na het diner geen mail meer, morgen kan alles ook wel beantwoord en opgelost worden. Goed om te weten nog dat je brein helemaal tot rust komt als je de natuur in gaat.

Een nieuwe uitdaging zoeken

Er zullen altijd zaken zijn die je nu eenmaal moet regelen, of je het nu leuk vindt of niet. Gaat het om randzaken, zoals de boekhouding? Dan is het zaak daar doorheen te bijten, of het uit te besteden. Maar merk je dat je je echt niet meer goed kunt concentreren op de kerntaken van je onderneming? Dan is het belangrijk jezelf goed af te vragen of je je werk nog wel waardevol en zinvol vindt. Zijn er andere uitdagingen of projecten waarin je je echt zou willen verdiepen? Ga dan met iets anders aan de slag dat langdurige concentratie vraagt, studie en verdieping. Je hebt die vrijheid als ondernemer, dus gebruik hem ook.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.