Website bezoek identificeren in een B2B omgeving

26 oktober 2017 13:30

Website bezoek identificeren in een B2B omgeving

U doet uw best om bezoekers naar uw website te trekken waarbij de bezoekers af en toe hun gegevens invullen. Met als resultaat dat u een deel van uw bezoekers kunt identificeren en daarmee kunt kwalificeren als potentiële klant, mits deze bezoekers ook gegevens achterlaten.

Gelukkig is er een manier om van ongeveer de helft tot 75% van uw websitebezoekers te achterhalen vanuit welke organisaties het bezoek aan uw site is geweest. Dit heet Webtracking of IP marketing. Gecombineerd met de mogelijkheid om het gedrag van de bezoeker op uw website te beïnvloeden en hen tot actie aan te sporen, levert Webtracking uitstekende commerciële mogelijkheden.

Webtracking

Websitebezoekers kunnen gelinkt worden aan een digitaal adres, het zogenaamde IP-adres. Door een geavanceerd webtracking tool als Salesfeed te gebruiken, wordt duidelijk vanuit welke organisaties uw website is bezocht. Naast de mogelijkheid om bezoekers te identificeren, krijgt u ook informatie over de duur van het bezoek, welke pagina’s bezocht zijn, hoe vaak de organisatie de website heeft bezocht etc. Daarnaast wordt ook duidelijk welke delen van uw website interessant waren voor de bezoeker, zodat u hier in uw opvolging op in kunt haken.

Categoriseren

Vaak wilt u snel inzicht hebben in welke websitebezoekers een bepaald gedrag of bepaalde kenmerken hebben. Bijvoorbeeld een lijst van websitebezoekers die op een combinatie van pagina’s is geweest, de websitebezoekers die al voor de derde keer op uw website zijn geweest of een lijst van websitebezoekers die uw document hebben gedownload zonder informatie achter te laten. Dat kan op basis van het toekennen van zogenaamde kenmerken (Tags) waarbij u dan alle bezoekers met dit bepaalde kenmerk kunt filteren.

Met dit inzicht kunt u uw commerciële inspanning gericht inzetten op de meest veelbelovende bezoekende organisaties. Hiermee wordt uw conversie van websitebezoeker naar daadwerkelijk prospect verhoogd en worden uw commerciële kosten per lead verlaagd.

Websitebezoekers beïnvloeden

Het beïnvloeden van het gedrag van de websitebezoekers is ook mogelijk. Hierbij zijn meerdere opties, waarbij het laten zien van gerichte pagina’s en het tonen van op de bezoeker aangepaste inhoud van een pagina de belangrijkste twee zijn. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat u een specifiek aanbod voor de doelgroep Schoonmaakbedrijven heeft. Op het moment dat een bezoeker vanuit het IP-adres van een schoonmaakbedrijf op uw website komt, wordt er een pagina getoond die specifiek gericht is op schoonmaakbedrijven.

Analyseren

Het inzicht in de bezoekende organisaties leidt tot zinvolle statistieken. Zo kan het zijn dat de Branche top 10 weergeeft dat 7% van de bezoekers in de accountancy zit en 12% een financiële instelling is. Een gegeven wat u zich misschien nog niet had gerealiseerd en op basis waarvan u uw doelgroepkeuzes weer aan kunt scherpen.

Zelf de voordelen van Webtracking ervaren?

Wilt u ook ervaren wat Webtracking voor uw organisatie kan betekenen? Dan is het mogelijk om een 4 weken durende campagne uit te voeren waarbij we u op weg helpen om het beste resultaat te realiseren. Op deze wijze ziet u snel wat het gebruik van Salesfeed oplevert en welk effect dit op uw commerciële proces heeft.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.