Werkgeversinzet belangrijk bij sociaal ondernemen

13 december 2017 12:27

Werkgeversinzet belangrijk bij sociaal ondernemen

“Werk is ontzettend belangrijk voor mensen. Niet alleen voor het verwerven van inkomen. Want werk is zoveel meer: je gewaardeerd voelen en sociale contacten onderhouden met collega’s bijvoorbeeld. Iedereen heeft recht op werk. Maar er zijn mensen die wat lastiger aan de slag kunnen komen. Bijvoorbeeld omdat ze een beperking hebben of al langere tijd niet gewerkt hebben. Om deze mensen aan het werk te krijgen, hebben we de hulp van werkgevers nodig”, vertelt Jan Zoetelief, wethouder Werk en Inkomen, Economie en Toerisme van Nijmegen.

Sinds de invoering van de Participatiewet in 2015 is de toeleiding naar werk van mensen met een uitkering en/of een beperking de taak van de gemeente. Een taak die alleen kan worden uitgevoerd in nauwe samenwerking met werkgevers in de regio. Het WerkBedrijf Rijk van Nijmegen is hét toegangsloket voor werkgevers en kandidaten in onze regio. In opdracht van zeven gemeenten werkt WerkBedrijf samen met ondernemers en matcht kandidaten en vacatures. WerkBedrijf biedt werkgevers een passende oplossing. Zo weten de medewerkers van WerkBedrijf antwoord op werkgeversvragen over financiën en begeleiding.

Netwerk

Wethouder Zoetelief vertelt enthousiast verder, over dit onderwerp dat hem aan het hart gaat: “Er gebeuren mooie dingen in onze stad op het gebied van sociaal ondernemen. We hebben ondernemers die graag aan de slag gaan met mensen uit de doelgroep. Werkgevers helpen een brede groep mensen aan het werk. Daarbij gaat het zowel om laag- als hooggeschoold personeel.”

Nijmegen heeft heel betrokken ondernemers, vindt Zoetelief: “Als het gaat om sociaal ondernemerschap is er een netwerk van inclusieve ondernemers Nijmegen, het ION, dat kennis uitwisselt en andere bedrijven probeert te enthousiasmeren voor sociaal ondernemerschap. Hartstikke mooi.” Bij de gemeente werken ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. En bij aanbestedingen vraagt de gemeente om social return: een deel van het werk wordt dan gedaan door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Bedrijfsresultaten

BlueView is zo’n sociale onderneming die met een grote groep bijzondere medewerkers werkt. In 2011 werd het in Nijmegen opgericht door Camiel Hunink, Job Swinkels en Lex Leenen. Inmiddels zijn er zeven vestigingen in het land waar ruim 350 medewerkers aan de slag zijn. Ze maken bijvoorbeeld isolatiematerialen voor Smit Transformatoren, monteren stekkerdozen en montagewerk voor AXA aan onder andere fietssloten.

“We combineren onze kennis en kunde met de vaardigheden van een bijzondere doelgroep, die meer kan dan de mensen in het land over het algemeen denken”, stelt mede-eigenaar Camiel Hunink. Zo brachten de oprichters van BlueView kennis van techniek en productiemethoden in. En ze wisten de productiemethoden zo aan te passen, dat de medewerkers er goed in konden functioneren. Hunink legt uit: “Door bijvoorbeeld een assemblageproces op te splitsen in van elkaar afhankelijke stations creëer je productielijntjes waar een stuwende werking van uitgaat, zonder dat iedereen zweet op het voorhoofd heeft. Als je daar dan ook nog wat slimme hulpmiddelen bij maakt bereik je een gewenste efficiency.”

Statushouders uit bijvoorbeeld Syrië en Eritrea krijgen ook een kans bij BlueView. “Taal is daarbij niet echt dè barrière”, vindt Hunink, “We laten zien wat er moet gebeuren. De statushouders moeten natuurlijk wel handig zijn en affiniteit met het productieproces hebben.”

Hunink heeft de afgelopen jaren medewerkers zien groeien in hun werk. Zo vertelt hij over een man die vijftien jaar alleen maar washandjes gestapeld had. Bij BlueView bleek hij prima in staat om het ingewikkelde montagewerk voor Axxa te doen. Daar leefde hij helemaal van op. En het kan nog allemaal uit ook. “We schrijven zwarte cijfers”, zegt Hunink over de bedrijfsresultaten.

Bedrijfsvoering

Cycloon Post Nijmegen is gestart in 2014. Vanuit WerkBedrijf zijn hier 70 medewerkers gedetacheerd die dagelijks alle werkzaamheden op postgebied verzorgen. Nina Bakx, vestigingsmanager, onderscheidt de werkzaamheden in autokoeriers, postbezorgers en frankeerders. Ze vindt het enorm bevredigend dat Cycloon Post erin slaagt om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werk te bieden. Het scheelt voor de werknemers enorm dat ze niet zoals in reguliere bedrijven hoeven opboksen tegen collega’s die harder en sneller kunnen werken. “Hier is de hele bedrijfsvoering op ze ingericht”, vertelt Bakx, “Je doet er toe. Je laat zien wat je kan. Die positieve insteek doet iets met mensen.”

Nina Bakx ziet de bedrijfsvoering als een serieuze uitdaging. De klant wil namelijk dat zijn post op tijd bezorgd wordt. Die heeft er geen boodschap aan dat de Cycloon-medewerker zijn dag niet had. “Gelukkig zijn er altijd mensen die hun dag wél hebben en die bereid zijn een tandje bij te zetten. De medewerkers ondersteunen elkaar; er heerst hier teamgeest.” Een sterke troef van Cycloon zijn de frequente contactmomenten met de medewerkers. Zes maal daags is er een kort gesprek en komen vragen aan de orde als: Hoe verloopt je dag? Heb je hulp nodig? Bij terugkomst na postbezorging wordt besproken hoe de rit gegaan is. Die persoonlijke aandacht zorgt ervoor dat medewerkers gedurende de dag goed gemonitord worden en op een positieve manier bij het werkproces betrokken blijven. «

 

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.