Huur en verhuur op de woningmarkt

25 september 2017 10:14

Huur en verhuur op de woningmarkt

Wat doe je, als verhuurmakhuur en verhuur woningmarktelaar, als je de verhuurder moet vertellen, dat je gratis dienstverlening voortaan geld kost? We moeten meer waar voor dat geld bieden, besloten ze bij Domica. “We hebben in drie maanden tijd een enorme switch moeten maken, maar gelukkig zijn we er goed uitgekomen”, vertelt Koen van Meer, directeur/eigenaar van Domica Nederland.

 

Wat was er aan de hand? “Wettelijk is vastgelegd dat bij de huur/verhuur van woningen de opdrachtgever courtage betaalt aan de bemiddelaar. Alleen was nooit duidelijk wie nu eigenlijk de opdrachtgever was: degene die zijn woning wil verhuren of de huurder. Bij Domica beschouwden wij de huurder als opdrachtgever, dus die betaalde ons een bemiddelingscourtage. Onze dienstverlening aan de verhuurder was gratis. Maar er waren ook makelaars, die - in strijd met de wet - aan beide partijen courtage in rekening brachten.

Dat leidde tot rechtszaken en uiteindelijk tot een onderzoek door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM deed in oktober 2014 uitspraak: met ingang van 1 januari 2015 mochten de bureaus geen kosten meer in rekening brengen aan de huurders, maar alleen aan de verhuurders. De woningverhuurder werd voortaan gezien als opdrachtgever en niet de huurder. Wat moet je doen, als je verdienmodel ineens 180 graden draait? Op zich waren wij blij met deze duidelijkheid, maar het betekende wel dat we in drie maanden tijd al onze verhuurders ervan moesten overtuigen dat zij moesten gaan betalen voor onze dienstverlening. Daar kwam nog eens bij dat we huurders moesten terugbetalen.” Ga er maar aan staan, als grootste bemiddelingsbureau van Nederland! “Maar we vonden (en vinden) dat we een voorbeeldfunctie hebben voor de branche en daarom de vernieuwing in gang moesten zetten.”

Domica Amsterdam

Domica opereert als franchiseorganisatie momenteel vanuit 21 vestigingen. Franchisenemer in Amsterdam is Bibi de Graaf. De vestiging wordt verder gerund door een hecht, goed op elkaar ingespeeld team, dat bestaat uit Kees Heuveling van Beek, Marieke Quirijns en Martijn van Veen.Een spannende tijd was het, bevestigen ze. Maar uiteindelijk heeft de hele transformatie wel geleid tot verdergaande professionalisering. “Naast onze dienstverlening aan particuliere huurders en verhuurders zijn we ons gaan focussen op bedrijven die tijdelijk (in Amsterdam vanaf zes maanden) of langdurig woonruimte nodig hebben voor hun medewerkers, voor expats of voor andere relaties, die zelfstandige woonruimte zoeken.”In en om Amsterdam gaat het in ruim 95 procent van de woningen om gemeubileerde verhuur. “Momenteel ligt de voorkeur van huurders rondom de Zuidas en in Zuid. Ze vragen naar gebieden waar veel locals wonen. Wij rekenen marktconforme huurprijzen, het begint bij zo’n € 1.500, en we zijn eerlijk en transparant naar alle betrokken partijen. Wij nemen ze graag alle huisvestingszorgen uit handen.”

“Wat moet je doen, als je verdienmodel ineens 180 graden draait?”

Maatwerk in housing

En dat kan ver gaan. “We leveren echt maatwerk. Dat geldt zowel voor de verhuurder als voor de huurder en, als daar sprake van is, voor het bedrijf dat ons inschakelt voor zijn housing-vraag. Daarom is het ook zo belangrijk, dat we de plaatselijke markt goed kennen. Zeker in Amsterdam heb je te maken met veel en ook nog eens regelmatig veranderende regels op het gebied van huisvesting. Die moet je kennen en je moet je voelhorens in de markt hebben. Maar dat niet alleen. Als iemand hier komt werken, is bijvoorbeeld het woon-werkverkeer belangrijk en als het gaat om een gezin, houden we ook rekening met bijvoorbeeld scholen, kinderopvang en winkels in de buurt. We nemen de huurder soms letterlijk bij de hand en maken hem of haar wegwijs.” De verhuurder wil graag zeker weten dat de verhuur contractueel goed geregeld is én dat de huurder betrouwbaar is. “Continuïteit is ook belangrijk. We zien het als onze zorgplicht naar de woningeigenaar en willen meerwaarde leveren. We zijn bijna 24/7 beschikbaar. De contracten zijn maatwerk en we screenen elke huurder. Meestal organiseren we ook een kennismakingsronde. Er is zelfs een verzekering mogelijk voor de verhuurder, via onze brancheorganisatie VBO. Wij zijn in het bezit van het VBO-keurmerk.” Zoals in de autoverhuur inmiddels gebruikelijk is, wordt de situatie in de woning voor- en achteraf digitaal vastgelegd, zodat eventuele schade kan worden verrekend.

Snelheid, kwaliteit en dienstverlening noemt het Domica-team als belangrijkste kenmerken van hun werk. “Als het moet, kunnen we binnen vijf dagen een match tot stand brengen. We spelen flexibel in op elke situatie. Dat moet ook wel, want we hebben te maken met veel nationaliteiten, met elk hun eigen gewoonten en eisen. Tegelijkertijd wil de verhuurder dat de woning snel en correct wordt verhuurd. En als we bemiddelen voor een bedrijf, dan wil men ook daar zeker weten dat er goed voor de medewerker of relatie wordt gezorgd. Met onze kennis van de regio vinden we de perfecte match voor huurder én verhuurder.”

www.domica.nl

Tekst: Wendy van Schie / Fotografie: Luuk Gosewehr

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.