Vrouw weg, bedrijf weg?

10 april 2018 15:51

Vrouw weg, bedrijf weg?

afbeeldingen/foto_7_opt.jpgJan is tien jaar geleden afgestudeerd en heeft vanaf dat moment een flitsende carrière gemaakt. Hij valt op en 
wordt toegelaten tot het managementteam van zijn ICT-bedrijf. Ook privé gaat het voor de wind. Hij is getrouwd 
en mag zich vader noemen van twee wolken van kinderen.

Dan wordt hij door de directeur-aandeelhouder gevraagd of hij interesse heeft om de aandelen over te nemen. De beste man wil over een paar jaar stoppen met werken. Jan neemt de uitdaging aan en voordat hij drie keer met zijn ogen geknipperd heeft, is hij directeur aandeelhouder van een bedrijf met 30 man personeel. Jan zit in de kracht van zijn leven. Hij werkt dag en nacht. Klanten zijn supertevreden en het leven lijkt één groot feest.

Totdat hij op een avond laat thuis komt. In het donker stilletjes het bed in kruipt, zijn vrouw een zoen wil geven en alleen lakens aantreft. Haar mobiele telefoon wordt niet opgenomen. De volgende morgen staan zijn kinderen aan zijn bed: “Waar is mama?”. Dan wordt hij door een advocaat gebeld.

Dat gebeurt alleen bij een ander….


Partner zijn van een gedreven ondernemer betekent dat je moet concurreren met zijn (of haar) andere grote liefde, namelijk zijn bedrijf. In deze wedstrijd met steeds andere spelregels is het huwelijk vaak de verliezer. Dit resulteert dan in een scheidingsprocedure. Getrouwd in algehele gemeenschap van goederen betekent dat je als ondernemer de helft van je vermogen mag afstaan. Veel ondernemers hebben het kapitaal in hun bedrijf zitten. Zeker in de opbouwfase van het bedrijf wordt er veel geïnvesteerd en is het vermogen niet in liquide middelen aanwezig. Verkoop van het bedrijf is dan de enige uitweg. 
Ook getrouwd zijn op huwelijkse voorwaarden leidt vaak tot hetzelfde resultaat. Ondanks de prachtige aktes wordt er niet naverrekend en is het resultaat gelijk aan de algehele gemeenschap van goederen.

Maar zetten we de klok weer even terug. Is het niet zo dat je als ondernemer begint met een businessplan en dan gaat ondernemen? Uiteraard hoort het zo, maar zelden wordt een onderneming op deze manier geboren. De meeste ondernemers zijn ondernemer geworden omdat blijkt dat zij een product of dienst bieden, die klanten graag willen hebben. En toch pleit ik hier voor het schrijven van een businessplan. Het dwingt je namelijk tot het denken in scenario’s (What if…?). Het betekent dat je bewust moet nadenken over de doelstellingen en de risico’s in je bedrijf.

Mama komt niet meer terug


Want stelt u zich het volgende voor. De skivakanties staan voor de deur. U heeft een appartement geboekt in een sneeuwzeker skioord. Kinderen zitten in skiklas. En vol energie stort u zich samen met uw vrouw van de zwarte piste af. De zwaartekracht doet zijn werk en u komt als eerste bij de lift aan. Daar wacht u op uw vrouw, maar ze zal niet meer komen. Een paar uur later wordt ze teruggevonden, maar dan is het te laat. U moet uw kinderen vertellen dat mama niet meer terug zal komen. Wat gaat u doen? Hoe gaat u de opvoeding van de kinderen combineren met uw flitsende carrière? De financiële gevolgen zijn op te vangen met een overlijdensrisicoverzekering, maar wat moet je doen?

Risicomanagement als onderdeel van uw business

Risico’s komen voor in alle soorten en maten. De formule kans x effect kan niet alleen negatief uitvallen, maar ook positief. Neem eens het risico om met ons te praten. Of beter gezegd: gun 
uzelf de kans eens om met ons te praten en 
bel 0252 - 43 60 70! «

George Hoogkamer is directeur van Hoogkamer Assurantiën en Hoogkamer Consultancy te Lisse. George is voorzitter Alverha en bestuurslid bij Bedrijfsleven Bollenstreek - 
www.hoogkamer-assurantien.nl


terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.