Internetgebruik en sociale media op werkvloer en daarbuiten

21 februari 2017 09:52

Internetgebruik en sociale media op werkvloer en daarbuiten

De ontwikkeling van het internetgebruik en de sociale media is ook in arbeidsrechtelijke relaties een steeds grotere rol gaan spelen. Door de opkomst van internet en sociale media verschuiven de grenzen tussen werk en privé. Werknemers zijn door de ontwikkeling van de technologie overal bereikbaar, hetzij door middel van het gebruik van (mobiele) telefonie, hetzij door internetgebruik.

Naast de mogelijkheden die het internetgebruik biedt, kan het internetgebruik ook risico’s met zich meebrengen. Het imago van de werkgever kan worden geschaad door bijvoorbeeld uitlatingen die een werknemer doet via de sociale media. Er kan zich een situatie voordoen dat de werknemer grenzen overschrijdt door iets te posten op bijvoorbeeld Twitter, waardoor rechtstreeks het imago van de werkgever wordt geschaad of waar zelfs een eventueel beroepsgeheim mee wordt overschreden. Ook internetgebruik tijdens werktijd kan voor problemen zorgen in de relatie tussen werkgever en werknemer. Daarbij valt te denken aan excessief internetgebruik of het bezoeken van seksueel getinte sites.

In de rechtspraak is uitgemaakt dat een werknemer gedurende werktijd zijn privéleven ‘enigszins mag uitoefenen’. Dit biedt de werkgever vooralsnog geen duidelijk handvat om de balans te vinden tussen geoorloofd gebruik en onwenselijk gedrag. Aangezien de digitalisering zich veel sneller ontwikkelt dan de wet- en regelgeving en de jurisprudentie met betrekking tot arbeidsrelaties, is het wijs om als werkgever zelf in ieder geval duidelijke regels te opstellen. Een internet protocol of een integriteitscode kan dan uitkomst bieden.

Als werkgever staat u in een arbeidsrechtelijk conflict nu eenmaal sterker als vooraf is vastgelegd wat u tijdens werktijd wel en niet toelaatbaar acht en welke sancties volgen bij een eventuele overtreding van deze regels. Uiteraard dient u deze regels wel zorgvuldig op te stellen en daarbij rekening te houden met privacy wetgeving en met hetgeen tot op heden in de rechtspraak is uitgemaakt. Daarnaast moet het de werknemers natuurlijk ook duidelijk zijn dat deze regels van toepassing zijn binnen uw bedrijf en moet de werkgever deze regels ook toepassen. Gebeurt dit niet dan kan dit voor de werkgever slecht uitpakken, zo blijkt uit een recente uitspraak van de Rechtbank Amsterdam. De Rechtbank heeft in deze kwestie de werkgever op de vingers getikt omdat zij met een beroep op haar beleid ten aanzien van het poseren in het bedrijfsuniform op social media voor privé doeleinden, een werkneemster wenste te ontslaan die in strijd had gehandeld met dit beleid. De rechtbank oordeelde dat dit beleid niet strikt werd gehandhaafd door de werkgever en dat daarom het ontslag op staande voet van de werkneemster disproportioneel was.

Het is dus belangrijk om de regels omtrent het gebruik van internet en social media duidelijk te communiceren met uw werknemers en voorts in ieder voorliggend geval toe te passen. «

SteentjesWoltersMulder Advocaten - www.steentjeswoltersmulder.nl 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.