Wat is jouw bedrijf waard?

17 november 2016 13:12

Wat is jouw bedrijf waard?

pag_22-23_opt.jpgAdriaan Jongejan is een realist pur sang. Dankzij zijn jarenlange ervaring als overdracht adviseur weet hij dat goede afspraken het verschil maken tussen succes en falen. “In tijden van vrede sluit je overeenkomsten, in tijden van oorlog lukt dat niet meer.”

Stel, een van de vennoten wil af van zijn deel van het bedrijf. Hij of zij zal moeten worden uitgekocht. Of: een van de directeuren gaat scheiden maar blijkt getrouwd in gemeenschap van goederen. Op dat moment de waarde van het bedrijf vaststellen is een heikele zaak. “Het leidt vrijwel altijd tot discussie. Je bent dan gewoon te laat. Emoties vertroebelen de blik van elke betrokkene, voor redelijkheid is nauwelijks nog ruimte. Voor je het weet is er ruzie.” Adriaan Jongejan kijkt wat dat betreft echt nergens meer van op. Hij weet dan ook uit ervaring hoe belangrijk het is om dat soort zaken die betrekking hebben op de overdracht - wat het feitelijk is - vooraf te hebben geregeld. “Bedrijfsoverdracht is meer dan alleen de overname. Ik houd mij bezig met de overdracht in de meest ruime zin van het woord, zodat ik ook echt iets toe te voegen heb aan het proces.” Adriaan Jongejan is met zijn bedrijf de OverdrachtAdviseur partner van Adcorporate en lid van de BOBB.

METEN IS WETEN

Adriaan Jongejan biedt ondernemingen het Maatwerk Abonnement Bedrijfswaardering aan, kortweg MAB. “MAB houdt in dat we de bedrijfswaardering jaarlijks bijstellen. Dat doen we op basis van actuele gegevens binnen het bedrijf. De jaarrekening uiteraard, maar ook kijken we naar bedrijfsonderdelen en activiteiten die waarde toevoegen”, legt Adriaan Jongejan uit. Die jaarlijkse waardebepaling is niet alleen handig ‘voor het geval dat’, maar verschaft in veel bredere zin nuttige informatie voor de onderneming. Met zulke actuele gegevens kun je ook veel scherper je koers bepalen, beoordelen waarin je gaat investeren om strategische meerwaarde te creëren. “Vanuit dat perspectief bekeken is een jaarlijkse update van de bedrijfswaar-dering veel meer dan een noodzakelijk iets om eventuele calamiteiten in de kiem te kunnen smoren. Je bent veel meer gefocust op de continuïteit van de onderneming. En dat is natuurlijk gewoon goed.”

TRANSPARANTE TRAJECTEN

Adriaan Jongejan begeleidt ook kopers of verkopers van bedrijven. “Als buitenstaander met specifieke kennis van overnametrajecten bied ik altijd meerwaarde”, zegt hij. Trans-parantie van begin tot eind is voor het succes van zo’n overname cruciaal. Daarom is hij over het verloop van het hele proces ook heel open naar zijn klant. “Eerst stellen we de bedrijfswaarde vast. Dan bepalen we wat de reële prijs is, en vervolgens formuleren we een vraagprijs en een bodemprijs. Bij een go van de klant gaan de acquisitie en de promotie van start, waaronder het samenstellen van belangrijke zaken als verkort profiel en het verkoopmemorandum.” Voor deze stappen geeft Adriaan Jongejan vooraf aan wat het kost, de klant weet precies waar hij aan toe is. “De onderhandelingsfase doe ik op basis van no cure, no pay. Ook hier weet de klant vooraf wat de fee bij succes is. Ik werk niet met een percentage van het verkoopbedrag, dat staat de openheid die ik wil in de weg.” «

DE OVERDRACHTADVISEUR / www.deoverdrachtadviseur.nl

 

Tekst: Isabelle Brus / Fotografie: Marcel Rob

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.